Pedralbes és el barri de Barcelona amb la densitat de vehicles més alta. N’hi ha 84 per cada 100 habitants, prop de 10.000 vehicles per a 12.000 persones. Tot i això, hi ha altres barris amb una densitat més baixa però amb un volum de vehicles molt més alt. És el cas de Sant Gervasi – Galvany. Només en aquest barri de 45.000 veïns, hi ha més de 38.000 vehicles matriculats.


A l’altre extrem hi ha el Raval. Amb una població similar, el nombre de matriculacions és 11.427, gairebé 27.000 vehicles menys. Les xifres de la Marina del Prat Vermell són enganyoses. Amb només 1.158 veïns, el barri té més de 10.000 vehicles matriculats. En aquest cas, però, és perquè hi ha el polígon industrial de la Zona Franca i la majoria de vehicles matriculats són d’empreses.

Un rècord gens positiu

Barcelona és la ciutat d’Europa amb la densitat de vehicles més alta. Només de turismes, n’hi ha de matriculats prop de 6.000 per quilòmetre quadrat. Un dels motius d’aquesta concentració és la superfície de la ciutat, que és molt inferior a altres capitals europees.


És el cas de Madrid, que amb prop d’un milió i mig de turismes, en té 2.200 per metre quadrat, la meitat que Barcelona. La superfície de Madrid, però, és sis vegades superior a la de Barcelona. I el cas més extrem és el d’Oslo. Amb la mateixa superfície que Madrid, la capital de Noruega té 5.000 turismes menys per quilòmetre quadrat que Barcelona. A més, si mirem la densitat per districtes, aquestes xifres encara són més extremes. A l’Eixample, per exemple, el nombre de turismes per quilòmetre quadrat és de 13.204 i el de Gràcia, de 9.345.

I si ens fixem en el nombre de vehicles per domicili, tornen a ser els districtes de les Corts i de Sarrià – Sant Gervasi els que encapçalen la llista. En els dos casos, correspon a 1,3 turismes per domicili. I a l’altre extrem hi ha Ciutat Vella, amb mig turisme per domicili. La resta de districtes es mouen entre els 0,7 i els 0,9 cotxes.

Turismes i motos, a molta distància de la resta

Si sumem els turismes i les motos que hi ha a Barcelona en són més de 700.000, a molta distància de la resta de vehicles. En el cas de les furgonetes, n’hi ha prop de 40.000. De camions, poc més de 15.000. I en el bloc d’altres (grues, autocars, etc.), en són més de 18.000.

La distribució de tots aquests 827.278 vehicles que hi ha a Barcelona es ben diferent segons el barri. En els més centrals (Sarrià – Sant Gervasi, les Corts, la Nova Esquerra de l’Eixample i la Dreta de l’Eixample) és on hi ha més vehicles. I a mesura que ens allunyem del centre, disminueix el parc de vehicles. L’excepció és Sant Andreu, que té matriculats més de 27.000 vehicles. En el mapa següent es pot consultar per barris quantes unitats hi ha de cada tipologia.

Seat i Honda encapçalen un any més el rànquing

La marca de cotxes més present a la ciutat és, un any més, Seat. Representen un 10 % dels turismes de Barcelona (49.558 cotxes). La segueix de prop Volkswagen, amb 46.853 cotxes, sis punts menys que la primera (9,5 %). I ja en tercera posició, trobem Renault amb 36.981 turismes. En el cas de les motos, el regnat indiscutible és Honda. La marca japonesa suposa prop d’un 40 % de totes les motos de la ciutat. En segona posició, a gairebé 30 punts de distància, hi ha Yamaha (26.427 motos).