L’Ajuntament de Barcelona calcula que les restriccions que hi haurà a partir de l’1 de gener afectaran al voltant de 50.000 vehicles. Això suposa un 20 % dels conductors que ara circulen per la futura zona de baixes emissions. Són vehicles de Barcelona, però també de l’àrea metropolitana que accedeixen diàriament a la ciutat. Però, quants cotxes i motos de Barcelona (que paguen l’impost de circulació a la ciutat) no hi podran circular? La xifra s’eleva fins als 160.015, incloent-hi cotxes, motos i ciclomotors. Aquest augment és perquè no s’ha tingut en compte si són cotxes que habitualment circulen per la ZBE. En tot cas, recordem que la nova normativa afecta tots els cotxes de gasolina de més de 20 anys, els dièsel de més de 14 anys i les motos i ciclomotors de més de 17 anys. Aquestes són les dades del parc de vehicles de Barcelona de l’any 2018:

Gasolina o dièsel, una distribució diferent

Si mirem com estan distribuïts aquests vehicles en un mapa de barris de Barcelona, veurem que en el cas dels cotxes amb motor de gasolina estan més concentrats al voltant de Sant Gervasi – Galvany  (2.056 turismes de gasolina amb més de 20 anys). En canvi, la distribució dels dièsel de més de 14 anys és un pèl diferent i està més repartida per més barris. En aquest cas, és Sant Andreu el que en té més, amb 2.116 cotxes. I la distribució de les motos i ciclomotors és molt similar a la dels cotxes amb motor de benzina. I Sant Gervasi – Galvany torna a ser el barri amb més motos de més de 17 anys (4.175), gairebé el doble que els barris del voltant.

 

20 % del total del parc de vehicles

El percentatge de cotxes i motos que se’n veuran afectats (160.015 vehicles) suposen un 19,34 % del total del parc de Barcelona (827.278 vehicles). Si només tenim en compte el parc de cotxes i motos de la ciutat (755.471 vehicles) el percentatge puja al 21,2 %. En el gràfic següent el percentatge està calculat sobre el total de vehicles de la pròpia tipologia i motor (cotxes amb motor gasolina o dièsel, i motos).