El Gremi de Tallers de Barcelona s’ha sumat a les associacions que han presentat al·legacions contra la zona de baixes emissions (ZBE) de Barcelona. L’organisme s’ha mostrat crític amb com s’ha plantejat i implantat aquesta ordenança i per això ha fet arribar a l’Ajuntament algunes consideracions. Per exemple, demana que els tallers de manteniment i reparació quedin exempts de l’ordenança quan circulin vehicles per diagnosticar avaries o comprovar reparacions. El gremi també exigeix preservar el servei de grues i assistència en carretera.

L’entitat també critica que el consistori no ha tingut en compte el “valor patrimonial” del parc de vehicles clàssics i històrics i que no s’hagi fet una regulació específica per als vehicles de dues rodes. En les al·legacions presentades, el Gremi de Tallers demana alhora reduir els imports de les multes previstes en cas d’infracció. “El sistema sancionador és amb diferència el més onerós entre els que s’han definit a altres ciutats europees del nostre entorn”, diu l’agrupació.

D’altra banda, el gremi creu que l’exempció de la zona portuària i la Zona Franca de la ZBE “manca de justificació”.

Una ZBE aplicada “de forma indiscriminada”

La zona de baixes emissions funcionarà a partir de l’1 de gener del 2020, mesos després de l’anunci oficial que va fer el govern municipal. El Gremi de Tallers considera que el debat amb els ciutadans i associacions de la ciutat ha arribat tard. “Hi ha hagut una manca de voluntat per aplicar les mesures d’una manera flexible i progressiva”, critica l’entitat. Creu que l’aplicació de l’ordenança s’ha fet “de forma indiscriminada”.

Una de les opcions que planteja també el gremi és reconèixer i promoure la instal·lació de filtres als vehicles per reduir l’emissió de gasos.