Des de Setmana Santa, l’afluència a la xarxa de transport públic ha experimentat un increment progressiu. Tot i això, encara suposa entre un 10 i un 15 % dels viatgers amb relació a les jornades laborals prèvies a la crisi del coronavirus.
El 80 % del servei en hora punta
Tot i que l’oferta general mitjana d’un dia laborable continua oscil·lant entre el 50 i el 65 %, diferents mitjans de transport ja arriben a oferir un servei del 80 % durant les hores punta, per assegurar que l’ocupació no sobrepassi els límits permesos i les persones usuàries puguin respectar les distàncies de seguretat. En algun cas puntual, com el del metro de Barcelona, l’oferta de servei ha arribat fins i tot al 86 % en els moments de major afluència.
50 % d’ocupació màxima i mascareta obligatòria
L’ocupació màxima dels vagons o busos no ha superat en cap moment el límit màxim actual del 50 %. Per això, tant operadors com administracions fan un seguiment exhaustiu de possibles situacions que puguin superar la restricció per actuar en conseqüència. L’ATM també destaca el bon comportament general dels passatgers, que es distribueixen per les andanes i mantenen la distància amb la resta de viatgers. La senyalització que s’ha anat implementant als diversos transports també facilita el distanciament. A més, des del 4 de maig és obligatori l’ús de mascareta per accedir al transport públic.
El servei es va ajustant a les fases de la desescalada
Segons l’ATM l’oferta de transport públic s’adaptarà a l’alça localment a les zones de l’àrea de Barcelona que passen a la fase 1 la propera setmana. Amb relació als serveis d’autobús urbà de municipis de més població, com poden ser Vic o Sitges, entre d’altres, l’oferta farà un salt important a partir de dilluns, en molts casos per sobre del 80 %, i arribant al 100 % en algunes localitats puntuals.
El servei de transport interurbà de la Generalitat, per la seva banda, s’ha adaptat amb una oferta adequada a la mobilitat de cada corredor, que arriba al 80 % en els serveis amb major demanda.