Amb l’entrada en vigor de la zona de baixes emissions, el proper 1 de gener, cada dia es faran 170.000 desplaçaments més amb transport públic segons han calculat l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM). Aquests desplaçaments es preveu que substitueixin 137.000 trajectes en vehicle privat. D’aquests, més de la meitat —87.000— corresponen a entrades i sortides de la ZBE, mentre que els altres 50.000 corresponen a desplaçaments interns.
Millores en el transport públic
Per fer front a aquest increment de la demanda, des del 2017, s’han fet algunes millores en el servei de transport públic com la incorporació de trens nous en diverses línies de metro, que han permès incrementar la freqüència; la creació de línies de la xarxa ortogonal d’autobusos; la finalització i entrada en servei de diverses parades de l’L10 Sud del metro, o l’ampliació de la primera zona tarifària de transport públic a tots els municipis que integren l’AMB.
A més, a curt termini també es preveu incrementar i millorar la flota d’autobusos urbans i interurbans, millorar la freqüència de pas en algunes línies de metro i obrir les noves estacions de metro de Zona Franca (L10 Sud) i Ernest Lluch (L5). També s’ampliaran el nombre de trens i el sistema de senyalització de la línia Barcelona-Vallès dels FGC, es millorarà el servei de tramvia i es faran millores en les zones d’aparcament per facilitar els enllaços entre el vehicle privat i el transport públic.
Veus crítiques
Però tot i les millores, hi ha algunes veus crítiques, com el RACC, que va alertar fa unes setmanes que el transport públic empitjorarà amb l’entrada en vigor de la ZBE com a conseqüència de la saturació del servei.