Segons un estudi del RACC, les línies R1, R2, R2 Sud, R3 i R4 superen el 100 % de capacitat en hora punta. També la línia de Terrassa dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya supera la capacitat entre les 8.30 i les 9 h.

Cada dia entren i surten 540.000 vehicles de Barcelona, segons el RACC, i el 20 % d’aquests no tenien etiqueta ambiental el 2017. Per això, hauran de cercar alternatives quan entri en vigor de la zona de baixes emissions. La meitat, diu l’estudi, assegura que utilitzarà el transport públic. Un 19 % dels que hauran d’abandonar el cotxe volen optar per desplaçar-se a peu, en bicicleta o altres vehicles de mobilitat personal i un 39,6 % vol acollir-se a la T-Verda.

El Maresme i el delta del Llobregat, els més saturats

L’estudi, titulat Anàlisi de la Capacitat del Transport Públic als accessos a Barcelona, ha avaluat 42 de les 50 línies de transport públic que connecten Barcelona amb l’àrea metropolitana entre les 7.30 i les 9.30 h, les hores de més activitat. Conclou que el transport públic dels corredors del Maresme i del delta del Llobregat són els que actualment tenen una ocupació mitjana més alta, que ja supera el 100 %.

Per això, segons el RACC, cal aplicar millores perquè es pugui assumir l’increment previst a partir del gener del 2020. El corredor del Vallès Oriental el segueix de prop amb una ocupació del 89 %. En canvi, les línies de Bus Exprés circulen al 75 % de capacitat en l’hora punta del matí.

Recomanacions del RACC

Amb aquestes dades a la mà, el RACC proposa a les administracions fer un pla d’inversió per incrementar la capacitat del transport públic amb un increment de les freqüències de les línies de Rodalies, fer desdoblaments a l’R3 i la construcció d’un nou túnel per a la línia del Vallès dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya.

El RACC també proposa reforçar els corredors de mobilitat més afectats, allargar i agilitzar els itineraris dels Bus Exprés amb nous carrils bus, crear nous carrils bus-VAO i ampliar les zones Park&Ride. Una altra opció és facilitar més la informació als usuaris a través d’aplicacions mòbils i noves tecnologies i fomentar l’ús de vehicles compartits. Finalment, el RACC recomana a les empreses flexibilitzar els horaris dels treballadors i implementar mesures de teletreball.