Recuperem la Ciutat, confinem els cotxes”. Sota aquest lema, s’ha fet aquest dijous una gran mobilització en ciutats com Barcelona, Lleida, Girona, Sabadell, Santa Coloma de Gramenet i Sant Cugat . A Barcelona, la protesta ha començat a les 20 hores a la cruïlla del carrer d’Aragó i el passeig de Gràcia i ha aplegat unes 600 persones, entre vianants i ciclistes. Els concentrats han fet una manifestació d’anada i tornada, que ha afectat durant una hora la circulació del carrer d’Aragó en el tram entre el passeig de Gràcia i el carrer de Balmes.

La protesta reclama ciutats amb una mobilitat més neta,”lliure de fums”, que destini part de l’espai que ocupen els cotxes a la mobilitat dels vianants i bicicletes. Entre les propostes que fan, habilitar carrils bus a tots els accessos de la ciutat o crear una xarxa “real” de vials per a bicicletes que connecti tots els barris. Un canvi que veuen possible “si els governs aposten de veritat per la salut, per les persones” i no es limiten a “gestionar la mobilitat.

Per reivindicar-ho d’una manera gràfica, la manifestació l’han encapçalada una vintena de manifestants disfressats amb una estructura de canyes que simulava l’espai que ocupa un cotxe, en comparació amb el que ocupa un vianant. També han penjat alguns cartells als fanals del tram per on ha passat la mobilització.

Com ha evolucionat la contaminació durant el desconfinament?

El 10 de maig del 2020 va ser el dia amb menys contaminació que s’ha registrat mai a Barcelona però a finals de maig ja es tornaven a assolir registres similars als anteriors al confinament.  La meteorologia és un factor important a l’hora de parlar de dispersió de contaminants atmosfèrics, però és evident que el confinament de la població durant la pandèmia ha estat decisiu.

L’organització de la mobilització #RecuperemLaCiutat està composta per més de 600 entitats ecologistes que reclamen aprofitar els efectes del confinament, sobre la qualitat de l’aire a les ciutats, i aplicar mesures contundents de restriccions de trànsit permanents. D’aquesta manera es vol prioritzar el vianant i el transport sostenible davant del cotxe privat.