Una persona inverteix de mitjana, aproximadament, dos anys de la seva vida en desplaçaments a la feina. Hi ha qui aprofita aquesta estona per estudiar o treballar, d’altres prefereixen relaxar-se i desconnectar, mentre escolten música o simplement gaudeixen del trajecte. Cada cop hi ha més alternatives en relació als mitjans de transport, darrerament, veiem com per exemple, els patinets omplen els carrers de la ciutat. Cada mitjà de transport és una experiència diferent.

L’estudi MoTiV, d’àmbit europeu, es proposa recollir les dades d’aquestes experiències per mirar de conèixer millor en què inverteixen el temps de viatge els usuaris i avaluar les seves decisions de mobilitat i trobar alternatives per permetre aprofitar les estones dedicades als desplaçaments.

A través d’una aplicació mòbil i amb la col·laboració de 300 voluntaris a Catalunya, 5.000 arreu d’Europa, analitzen les característiques dels diversos desplaçaments. La Jorgina Cuixart és voluntària del projecte. Agafa el tramvia per anar cap a la feina “l’app detecta quan començo un trajecte i em demana diverses validacions, com per exemple el tipus de transport faig servir, si aprofito el temps del trajecte, quin tipus d’activitat he fet, quina és l’objectiu de viatge, si vaig cap a la feina, cap a casa o  si l’experiència ha estat o no confortable”, explica.

L’objectiu és dissenyar uns sistemes més adaptats a les necessitats dels usuaris, tant des d’una perspectiva econòmica, com també des del punt de vista de les motivacions, preferències i comportaments o sostenibilitat. “Ens adonem que una gran part de la nostra vida la passem viatjant. Si aconseguim que nosaltres, com a ciutadans, puguem utilitzar fer un bon ús d’aquest temps i alhora qui dissenya aquests transports i aquests plans de mobilitat és conscient d’aquestes necessitats és quan ho encaixarem perfectament”, comenta en Marc Torrent, director de Big Data i Ciència de Dades d’Eurecat.

L’objectiu del projecte és aportar recomanacions a les administracions per tal que es puguin implementar mesures i serveis que permetin millorar la mobilitat a la ciutat i, en conseqüència, la qualitat de vida de la societat.

Fem un ús excessiu del cotxe en recorreguts curts

Experts d’Eurecat, l’empresa encarregada de l’estudi a Catalunya, expliquen com els resultats obtinguts fins ara indiquen que el 50 % dels usuaris registrats es desplacen en cotxe per fer recorreguts curts de 5 a 10 km. “Són viatges que es podrien fer amb mitjans alternatius, amb bicicleta o caminant, que impactarien de manera positiva en la qualitat de vida sobretot en l’àmbit del trànsit, la contaminació i el soroll”, explica Matteo Manca, investigador de Big Data i Ciència de Dades d’Eurecat.

Una iniciativa que contribuiria en la reducció dels gasos contaminants perjudicials per a la salut i per l’aire de Barcelona.