El circuit del Parc de la Ciutadella va ser l’escenari de la primera cursa de cotxes de l’estat. Aquesta primera cursa es va celebrar el 24 de setembre del 1899, amb motiu de les Festes de la Mercè, i la va organitzar un grup d’aficionats de la ciutat. A més de la cursa de cotxes, n’hi va haver una de bicicletes i una altra de motocicletes. Ho va explicar en aquest capítol del “Va passar aquí”, Àlex Vergés, historiador de l’automòbil.

Sortida en grup

Els quatre cotxes participants eren de la marca Benz, importats per Emilio de la Cuadra, empresari pioner en la indústria de l’automòbil. Els conductors eren els senyors Fradera, Baixeres, Prieto i Staher. Tot i que poden semblar pocs vehicles, era una xifra important si tenim en compte que aquesta podria ser la primera cursa d’automòbils en circuit que es va fer al món. El que és segur és que va ser la primera cursa en què tots els cotxes van sortir en grup i no en intervals de 30 segons, tal com es feia a l’època.

El circuit tenia una longitud d’uns 2.400 metres, traçat que aprofitava el perímetre del parc i, en part, els camins interiors. Era un circuit estret, excepte en la recta de sortida, més ampla.

Sort diversa pels participants

El guanyador va ser Fradera, amb un Benz amb motor de cinc cavalls i tres seients. Després van arribar Prieto i Staher. Baixeres no va acabar la cursa perquè el seu cotxe va bolcar. Val a dir que els cotxes de Prieto, Staher i Baixeres eren més petits, de tres cavalls i mig i dos seients. La velocitat mitjana de la prova va ser d’uns 35 km/h i es van completar vuit voltes al circuit en 27 min 50 s.

Més curses de motos i bicis, però no, de cotxes

Un mes després, a l’octubre, el Club Velo, un club ciclista de la ciutat, va organitzar una nova cursa al circuit de la Ciutadella, aquest cop de motocicletes.

Aquest circuit, però, no es va fer servir més fins al 1903. Entre aquell any i el 1907 s’hi van celebrar 14 curses motociclistes, però mai més no se’n va fer de cotxes. Tot i això, el 1904, Paco Abadal va establir un rècord de velocitat en cotxe al perímetre del parc.

A partir del 1907, el circuit del parc només es va fer servir per a curses ciclistes, que es van celebrar fins als anys 60. Tot i que Barcelona ha tingut dos circuits internacionalment coneguts i reconeguts, Pedralbes i Montjuïc, les curses automobilístiques a la ciutat tenen el seu origen al Parc de la Ciutadella.