L’avinguda Meridiana és la tercera via més llarga de la ciutat amb 7,1 quilòmetres. El seu traçat passa per quatre districtes i 13 barris, la qual cosa ha provocat que la seva història sempre hagi estat lligada a la mobilitat d’entrada i sortida de la ciutat. Durant dècades, el model que l’ha caracteritzat ha estat basat en el vehicles privats i ha oblidat les necessitats dels veïns, que veien com aquesta via es convertia en una barrera insalvable entre barris.

De camps i masies a 12 carrils de circulació

A mitjans del segle XIX, això no suposava un problema, ja que les vies del Ferrocarril del Nord només creuaven extensions de camps i masies. Però a mesura que va passar el temps, la ciutat va anar creixent i la Meridiana es va convertir en una barrera que dividia els veïns a banda i banda.

Es va començar a edificar en aquests terrenys, que abans eren camps. El primer servei públic que va arribar va ser un tramvia i després el metro”
Joan Termes, historiador

El soterrament de les vies

Posteriorment, als anys 40 del segle passat es van soterrar les vies. Va ser aleshores quan el trànsit rodat va envair la Meridiana amb una autopista urbana amb 12 carrils de circulació. Aquest nou disseny facilitava l’entrada i sortida de vehicles de la ciutat, però seguia dificultant la relació entre el veïnat de les dues bandes de l’avinguda. A més, s’hi sumava un problema de contaminació atmosfèrica i acústica.

Ponts cada dos quilòmetres

En aquest moment, per salvar aquest obstacle, l’historiador Joan Termes explica que es van instal·lar uns ponts: “Però els ponts eren a cada dos kilòmetres”. Per aquest motiu, molta gent creuava per la carretera, tot i no tenir semàfors: “La gent es jugava la vida creuant a peu sense semàfors i això provocava accidents”, explica. Per aquest motiu, el veïnat va demanar que es tiressin els ponts i es posessin regulacions semafòriques.

Anys després, pels Jocs Olímpics del 92, la construcció de les rondes va alleujar-ne considerablement el volum de trànsit i va permetre pensar en una pacificació. Des d’aleshores, la Meridiana avança per ser més amable amb els veïns.

El moment de la pacificació

L’any 2018 es van iniciar les darreres obres de reforma de la Meridiana, que s’estan fent per fases. La primera pacificació es va fer entre les Glòries i el carrer de Mallorca. Posteriorment, es va fer el mateix amb el tram fins a Josep Estivill i, actualment, ja hi ha data per iniciar els treballs des de Josep Estivill fins a Felip II, que començaran el 22 de novembre.