Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha iniciat aquest dijous les obres de millora de l’estació de Plaça de Catalunya. L’objectiu és adaptar les instal·lacions a les necessitats de l’entrada automàtica de trens. D’una banda, s’actuarà en les quatre vies per on circulen els combois de la línia Barcelona-Vallès. De l’altra, se n’ampliarà el vestíbul i se’n millorarà l’accés a les andanes. Gràcies a aquesta actuació es podran incrementar les freqüències de pas amb 15 noves unitats.

“Dotar de robustesa” la xarxa ferroviària

Els treballs consistiran a allargar les vies 1, 2, 3 i 4 fins a aconseguir una distància de 21,9 metres des del punt d’estacionament dels trens fins als topalls. Aquesta és la distància de seguretat que necessiten els trens per entrar de manera automàtica a l’estació.

Aquesta configuració nova de les vies també obliga a fer canvis a l’estació que s’aprofiten per fer-ne algunes millores. El vestíbul creixerà dels 470 metres quadrats actuals fins als 533. L’ampliació permetrà que els usuaris tinguin un espai de circulació més ampli per a l’accés i la sortida dels usuaris.

Per fer-ho possible, se’n reubicaran la barrera tarifària i les màquines de venda de títols de transport. També se’n renovaran els ascensors i s’hi instal·laran escales fixes i mecàniques noves.

Els primers treballs, al carrer

Les obres tindran un impacte sobre el trànsit. Des d’aquest mateix dijous s’han tallat dos carrils de circulació del carrer de Pelai.També s’ha ocupat part de la vorera entre Pelai i la plaça de Catalunya.

En una primera fase, des d’aquest dijous i fins al 31 de maig l’actuació ocuparà la totalitat de la cantonada del carrer de Pelai amb la Rambla, però s’hi mantindrà l’accés actual d’FGC. Durant la segona fase, de l’1 de juny al 4 de desembre, els treballs afectaran només una part de la vorera.

Trens cada cinc minuts en hora punta

FGC té previst incorporar de manera progressiva 15 trens nous. Això permetrà que en hora punta passi cada cinc minuts un tren cap a Terrassa (S1) i també en direcció a Sabadell (S2).

Plaça de Catalunya és la principal estació de la línia Barcelona-Vallès, amb 13 milions de validacions anuals.

Les instal·lacions noves, a punt l’estiu del 2021

Les obres tenen un pressupost de 4,1 milions d’euros i duraran 15 mesos, per tant, estaran enllestides l’estiu del 2021.