Els busos de la xarxa ortogonal fan més de la meitat del recorregut a una velocitat que està per sota de l’objectiu comercial de 13 km/h. Ho diu un informe del RACC que assenyala també que les línies que circulen més lentament són la V27, la D40, l’H6, l’H12 i l’H16. Per contra, diu que les línies que sí que compleixen l’objectiu d’eficiència són la V21 i l’L7. L’anàlisi ha detectat també que les línies D50 i L39 requereixen una revisió a fons perquè fan un recorregut paral·lel a l’L4 i tant la velocitat com la demanda d’usuaris és molt baixa.

L’organisme reclama millores per augmentar aquesta velocitat com ara adaptar la freqüència dels semàfors i implementar la T-Mobilitat. Segons l’estudi, amb “la targeta que funciona amb tecnologia ‘sense contacte’ reduirà el temps d’accés als vehicles” i també aportarà una informació que permetrà millorar la gestió de l’oferta del servei.

L’informe també recomana que es valori reduir algunes parades per millorar la velocitat comercial i estendre la flota d’autobusos biarticulats a la xarxa ortogonal horitzontal quan els radis de gir ho permetin. La presentació de l’estudi s’ha fet en el marc de la Setmana Europea de la Mobilitat Sostenible que se celebrarà fins el 22 de setembre, jornada en què Barcelona viurà una nova edició del Dia Sense Cotxes.

El carril bus

La xarxa de carrils bus s’ha doblat en la darrera dècada, però això no es tradueix en una millora substancial de la velocitat dels busos, diu l’informe del RACC. Als carrers que disposen d’aquest vial, els autobusos circulen a 12 quilòmetres per hora, mentre que en aquells que no n’hi ha, ho fan a 10,8. Per això, en l’estudi es demana a les administracions que prenguin mesures per reduir el trànsit de cotxes, la quantitat de vehicles mal estacionats i les maniobres de gir a la dreta d’altres conductors.

La renovació del parc mòbil que provocarà la ZBE

Pel que fa a la implantació de la Zona de Baixes Emissions, el RACC creu que en cas que tots els propietaris de cotxes contaminants decideixin comprar-se un cotxe nou, també serà positiu per la major eficiència del parc mòbil. Això tenint en compte que un dels objectius de la implantació d’aquesta zona és que bona part dels conductors de cotxes contaminants es passin al transport públic. Segons els càlculs del RACC, hi haurà uns 100.000 vehicles afectats entre cotxes i motos.

Set anys en funcionament

La xarxa ortogonal es va començar a implantar el 2012. En una primera fase es van posar en marxa cinc línies noves de bus. Progressivament s’han anat implementant la resta de línies i el novembre del 2018 es va culminar el desplegament de la xarxa.  Actualment funcionen 28 línies amb què el servei ha assolit una xifra rècord de passatgers. El 2018 hi va haver 202,9 milions d’usuaris que valoren la freqüència de pas, la rapidesa o la connectivitat de les línies. Ara bé, tot i la valoració positiva que en fan la majoria dels usuaris, la xarxa ortogonal no s’ha escapat de la polèmica per la supressió d’algunes línies tradicionals i la modificació de recorreguts.