S’han iniciat les obres a l’L9 del metro, amb l’objectiu d’acabar les obres de construcció de l’estació de Mandri, a Sant Gervasi-La Bonanova, i que suposaran dir-li adeu al pou que permet connectar la superfície amb la galeria del túnel.
Les obres començaran amb la cobertura d’aquest pou i es cobriran els 730 metres quadrats dels 800 que ocupa la infraestructura, en un procés que acabarà amb la reurbanització del carrer. La previsió de la Generalitat és que aquests treballs durin 14 mesos i estiguin enllestits el març de 2022.
Afectacions a la mobilitat
Les estan causant algunes afectacions en la mobilitat a la zona. Al carrer de Mandri, s’ha ocupat la vorera del costat Llobregat i també el carril en sentit mar. Això ha provocat que el carrer només tingui un carril de circulació per cada sentit. Les places d’aparcament de motos i de zona blava han quedat temporalment anul·lades i una parada d’autobús s’ha hagut de traslladar.
Al passeig de la Bonanova també hi haurà afectacions: la vorera i el carril de la banda mar han quedat ocupats i, a partir de diumenge 31 de gener, només hi quedarà habilitat un sol carril en sentit Llobregat i dos en sentit Besòs. A més, es traslladen les parades de les línies 70, 123, H4, V11 i N8 d’autobús.
La connexió Sagrera – Zona Universitària
Aquesta actuació, pressupostada en 4 milions d’euros, forma part d’un pla global per enllestir el tram central de l’L9, entre la Sagrera i la Zona Universitària. Aquest pla contempla que, almenys enguany, s’enllesteixi la redacció dels projectes d’obra civil de les estacions de Lesseps, Guinardó, Sanllehy, Maragall i el Putxet.
El calendari que ha avançat el govern és reconnectar l’L9 sud i nord a partir el 2028, tot i que de manera esglaonada ja s’obriran els primers trams nous el 2026. El nou pressupost per aquesta connexió és de 946 milions d’euros.
Una dècada perduda
La represa de les obres arriba 10 anys després que s’aturessin els treballs, el 2011. En plena crisi econòmica, les retallades pressupostàries van alentir l’avenç de les obres a la línia en un primer moment, i les va aturar definitivament en el tram central després.
Durant aquesta dècada, a més, sobre l’L9 s’han descobert també altres qüestions, com ara els sobrecostos que ha patit. Segons la Sindicatura de Comptes, es tracta d’un excés de 5.000 milions d’euros.