Barcelona ja s’ha establert oficialment com a capital europea de la mobilitat urbana. És a dir, la ciutat liderarà les futures polítiques per fer les ciutats més netes i amb menys contaminació al continent. A banda de l’experiència barcelonina, en la Knowledge and Innovation Community (KIC) hi participaran actors de 14 països més.

Un model publicoprivat

Hi confluiran governs (locals i regionals), universitats i, sobretot, empreses. Per això l’alcaldessa, Ada Colau, ha fet una crida a “fer el treball de pensament de solucions de forma conjunta” després de la primera assemblea de la KIC. El president de Seat —una de les empreses que hi participen—, Luca de Meo, ha recollit el guant, però ha avisat: “Les administracions ens poden dir on hem d’arribar, però no com”.

Barcelona acollirà la seu del KIC, a Ca l’Alier, almenys fins al 2026. En aquest temps, la Unió Europea hi invertirà 400 milions d’euros i la resta d’actors en desemborsaran uns 1.200 milions més. Entre els objectius de la KIC hi ha trobar fórmules per fer més agradable la vida a les ciutats —Colau n’ha posat d’exemple les superilles— i donar resposta a fenomens a l’alça, com el repartiment de mercaderies a domicili.