Barcelona capitanejarà una comunitat d’innovació que cercarà solucions sostenibles i tecnològiques als reptes que plantegi la mobilitat urbana del futur. És una iniciativa de l’European Institute of Innovation and Technology ( EIT), que ha escollit el consorci MOBILus (Mobilitat per a Espais Urbans Habitables) per dur a terme el projecte. A més de Barcelona, hi ha implicades altres ciutats que actuaran com a subseus d’aquest projecte com Copenhaguen, Praga o Munic. També hi treballaran empreses del sector, com Seat, i 18 universitats, com la Universitat Politècnica de Catalunya.

Barcelona com a model en mobilitat

Fa tres anys que la ciutat està lluitant per aconseguir liderar aquest projecte i va accelerar el procés després de quedar-se sense la seu de l’Agència Europea de Medicaments.

En un primer moment, un equip format per una desena de persones, engegarà el projecte des de l’antiga fàbrica de Ca l’Alier, al 22@. Després, es traslladaran a unes dependències més àmplies, a un lloc encara a determinar. Disposaran d’un pressupost aproximat de 1.600 milions d’euros, a partir del 2019 i durant set anys prorrogables. El 25 % del finançament l’aportarà la Unió Europea, a través de l’EIT, i la resta sortirà dels socis que participin en el projecte.

Segons Manuel Valdés, gerent de l’Àrea de Mobilitat de l’Ajuntament, aquesta elecció correspon a “un reconeixement per les polítiques de mobilitat sostenible i l’execució en els seus carrers“. Per implementar iniciatives com, per exemple, les superilles, la normativa per fer baixar les bicicletes de les voreres, la primera regulació dels vehicles de mobilitat personal o el desplegament de la xarxa ortogonal de busos.

El tret de sortida al projecte serà el 12 de desembre. Les instal·lacions de Barcelona Activa acollirà un acte amb representants de les entitats associades. També hi assistirà l’alcaldessa, Ada Colau.

Més del 70 % d’europeus viuen en ciutats

Segons l’EIT, més del 70 % d’europeus viuen en nuclis urbans, per tant, consideren imprescindible millorar els sistemes de transport de les ciutats. A més, assegura que cada vegada hi ha més ciutats preocupades pel medi ambient i que cal accelerar les iniciatives que cerquen solucions sostenibles a la mobilitat. Afegeix que està previst que la urbanització a les ciutats europees creixi fins a un 83 % i que la mobilitat urbana ha d’ajudar a fer ciutats intel·ligents i inclusives.

L’EIT té cinc objectius estratègics. D’una banda, millorar la qualitat de vida de la gent mitjançant la creació de nous espais urbans que donin preferència als vianants i que tingui en compte les seves necessitats. També vol promoure la innovació a través de l’educació i la formació, a partir d’establir programes interdisciplinaris i d’emprenedoria; integrar serveis i productes de mobilitat centrats en l’usuari; fomentar la competitivitat del sector empresarial amb l’objectiu d’estimular la creativitat i nous models de negoci, I, per acabar, donar llibertat a la innovació.

Tot això ho volen fer mitjançant la creació 180 empreses emergents, descongestionant les carreteres de les ciutats associades al projecte o impulsant la mobilitat compartida, entre altres propostes, abans del 2026.