Cada vegada, més barcelonins descarten tenir un cotxe privat i s’apunten a llogar un cotxe compartit a les plataformes de mobilitat que operen a la ciutat. Per exemple Ubeeqo, que ha triplicat en un any el nombre d’usuaris, o Drivy,  que té 80.000 clients a Barcelona. Segons un informe del RACC, l’augment de plataformes que ofereixen aquest servei fa créixer el volum d’usuaris, que, de moment, només representen un 10 %. El perfil és el d’una persona jove, acostumada a utilitzar apps de mobilitat i que prioritza una ciutat sostenible a comprar-se un cotxe.

Surt a compte el cotxe compartit?

Segons dades d’Ubeeqo i Drivy, el cost anual de tenir un vehicle a Barcelona s’enfila entre 3.500 i 4.000 euros a l’any entre manteniment i el lloguer de l’aparcament.  I el 95 % del temps, el vehicle privat està estacionat. Per tant, consideren que no és una qüestió només de calcular el nombre de quilòmetres que es fan a l’any, sinó més aviat del nombre d’usos. “Una persona que agafi el cotxe un cop al mes, siguin molts o pocs quilòmetres, no li sortirà a compte tenir un cotxe privat”, afirma Mònica Casanovas, gerent en àmbit de ciutat d’Ubeeqo.

Es calcula que l’usuari s’estalvia diners si el cotxe és per a usos ocasionals de fins a tres o quatre cops al mes. Els preus a Ubeeqo oscil·len entre els 2,50 € i els 3,70 €/h per un utilitari com un Fiat 500 o Volkswagen Polo i uns 29 cèntims per quilòmetre, que es redueixen a 18 a partir dels 100 quilòmetres. Per als mateixos models o similars, Drivy treballa amb uns preus que van des dels 40 als 60 € al dia, aproximadament.

Reclamen places reservades

Cada vegada, hi ha més plataformes de mobilitat compartida a Barcelona que reivindiquen la seva aportació a una mobilitat més sostenible. Es calcula que un cotxe compartit treu entre 10 i 15 cotxes privats de la via pública. “Moltes ciutats estan veient que aquesta tendència és molt positiva. Podríem alliberar les ciutats de cotxes i tornar la ciutat als vianants”, apunta des de Drivy, Jaume Suñol. Per això Suñol reclama a l’Ajuntament de Barcelona que –tal com fan a Paris o Oslo— els cotxes de mobilitat compartida disposin de places reservades en superfície perquè aquest nou model guanyi visibilitat. A més a més, la tendència és a l’ús de cotxes compartits híbrids i elèctrics, tot i que aquest últim està poc estès encara.

Els exemples de Drivy i Ubeeqo

Drivy disposa de 50.000 cotxes a tot el món, dels quals 6.000 són a l’estat, uns 1.300 a Barcelona. També permet que particulars que no utilitzin els seus cotxes els puguin posar a disposició de la plataforma.”Un usuari que no el faci servir gaire pot guanyar tranquil·lament 400 o 500 euros al mes llogant el seu cotxe”, assegura Jaume Suñol, de Drivy. El cotxe s’obre amb l’aplicació del mòbil i no cal que hi hagi entrega de claus. Una tecnologia que també fa servir Ubeeqo a tota la seva flota de vehicles a Barcelona, uns 400,  tot i que en aquest cas no pertanyen a particulars sinó a l’empresa, del grup Europcar.