Ventilar una infraestructura subterrània gegant com el metro no és tasca fàcil. Depèn d’innumerables variables com els moviments dels combois, els corrents d’aire i, sobretot, els enormes ventiladors encarregats de xuclar l’aire que prové de l’exterior i expulsar la calor cap a fora. El sistema de ventilació del metro és força antic i, en algunes estacions, es queda curt sobretot els mesos de més calor, quan s’arriben a registrar temperatures molt elevades.
Per millorar aquest sistema de ventilació i aconseguir un millor confort per als passatgers, TMB està provant un nou sistema intel·ligent anomenat Respira. Mitjançant sensors col·locats a la xarxa de metro capta la temperatura i la humitat a estacions, vestíbuls i passadissos i les compara amb les de l’exterior. De manera automàtica, és capaç de decidir quins ventiladors engega i quins no a cada moment per tal de fer arribar aire de l’exterior als punts que necessiten més ventilació. D’aquesta manera, TMB, en col·laboració amb l’empresa Sener, espera aconseguir un major confort per als passatgers amb un cost assumible.
“Al metro no és viable fer obra nova per millorar la ventilació”, explica Fernando Rego, responsable de la Unitat de Sistemes i Equipaments d’Estacions de TMB. “Per això aquest sistema pot ser molt útil ja que ens permet fer més eficients els ventiladors amb una estratègia individual per a cada estació”, afegeix. El director del projecte Respira, Guillem Peris, de l’empresa Sener, explica que la clau és aprofitar l’efecte cova: “Aquest sistema detecta quan l’aire és més fresc a l’exterior que a l’interior i aprofita aquests moments per ventilar les instal·lacions”.
De moment aquest sistema intel·ligent només s’ha implementat en proves a la Línia 1 però s’ampliarà a la resta de línies durant aquest estiu. Així, ja es podran recopilar dades per, l’any vinent, comprovar si el sistema ha aconseguit millorar la temperatura de confort a les instal·lacions del metro.
Amb més ventilació, menys possibilitat de contagi
La millora de la ventilació permetrà, a més, reduir la possibilitat de contagi per SARS-CoV-2 o qualsevol altre virus a les instal·lacions del metro. De fet, de cara al futur, el sistema Respira pot implementar també un mode sanitari que encara aniria més enllà. Es podrien arribar a instal·lar sensors capaços de detectar virus i bacteris. Aquests, però, encara estan en fase d’investigació.