L’Institut Metropolità del Taxi i les associacions de taxistes han arribat, finalment, a un acord “in extremis” per reduir el nombre de taxis que circularan pels carrers de la ciutat quan s’acabi l’estat d’alarma. El pacte vol evitar que, amb la fi de les restriccions imposades per la crisi del coronavirus, l’endemà hi hagi 8.000 taxis circulant pels carrers disputant-se els clients, que, previsiblement, seran molts menys que abans de la pandèmia, per l’absència de turistes.
L’acord assolit preveu que entre el 22 de juny i el 6 de juliol circulin un 60 % dels taxis de l’AMB —uns 6.000 taxis alhora— i que entre el 6 de juliol i el 20 de juliol en circulin el 70 % —uns 7.000 taxis-. Durant aquest període de quatre setmanes, la Generalitat i l’IMET continuaran estudiant si hi una forma jurídica adequada per regular la reducció de taxis més enllà d’aquest primer període.
En cas que la Generalitat decidís aixecar l’esta d’alarma aquest divendres, durant aquest dia podrien sortir els 8.000 vehicles. Dissabte i diumenge ho farien un 50 % del total -com ho fan tots els caps de setmana de l’any- i dilluns 22 entraria en vigor l’acord.
“Estem satisfets”
Tito Álvarez, portaveu del sindicat Elite Taxi, ha explicat a betevé que els taxistes estan “satisfets” amb l’acord tenint en compte que s’ha assolit en un context “d’excepcionalitat i d’incertesa”. I ha valorat que “no volem que faltin taxis al carrer” i que serà més fàcil augmentar-ne el nombre si se’n detecta la necessitat que no pas reduir l’oferta un cop s’hagués constatat que hi havia una sobreoferta de taxis.
Carlos Fernández, portaveu del sindicat STAC, hi ha afegit que l’acord “és millor que res” i que l’objectiu era trobar una fórmula perquè no sortissin tots els taxis alhora. Ara emplaça la Generalitat i l’IMET per fer possible una regulació de més llarg abast si quan acabin les quatre setmanes la demanda segueix sent molt menor de l’habitual.
Evitar una sobreoferta de taxis
Durant la regulació excepcional
—vigent des del 14 de març—, només han circulat una part dels taxis: primer un 20 % i després un 30 % del total de la flota, en un calendari establert entre totes les parts. El final de l’estat d’alarma, però, suposa la fi de les restriccions i això va posar en alerta el sector. Des de feia setmanes, les associacions de taxistes i les administracions treballaven per arribar a un acord per evitar una sobreoferta de taxis durant l’estiu, tenint en compte la reducció prevista de la demanda, per la caiguda del turisme a la ciutat i les restriccions en l’oci nocturn.