L’Ajuntament ha iniciat converses amb l’estat espanyol per si cal implementar el peatge urbà a Barcelona l’any 2020.  És una de les principals qüestions que s’han posat avui sobre la taula en la trobada convocada pel departament de Territori i Sostenibilitat del denominat Àmbit-40, els 40 municipis afectats per l’alta pol·lució a l’àrea de Barcelona on s’apliquen les mesures per reduir el trànsit en episodis d’alta concentració de contaminants. La trobada és una resposta específica a la denúncia de la Comissió Europea contra l’Estat pels incompliments de la qualitat de l’aire a ciutats com Barcelona i Madrid, fa tot just quatre dies i l’ha convocat el mateix Departament de Territori i Sostenibilitat.

La tinenta d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat, Janet Sanz, ha explicat que han demanat a l’estat que els ajudi a acabar de definir la taxa o l’impost que s’aplicaria en aquest peatge urbà, donat que Barcelona no té aquesta competència.  La regidora ha afegit que la ciutat “té un full de ruta” i que no deixarà caure cap de les mesures que hi ha previstes. Assegura que, al contrari, tenen previst accelerar-les o implementar-les amb més contundència. Ha assegurat també que la Zona de Baixes  Emissions  que entrarà en vigor el proper mes de gener equivaldrà a “20 Madrid Central”  i que espera que el 2020 les dades ja demostrin que els barcelonins poden respirar un aire menys containant.

Les administracions volen estar sota els límits de la UE el gener de 2021

El conseller de sostenibilitat i territori, Damià Calvet, assegura que la intenció de les administracions reunides avui és “acreditar que s’estan complint els límits fixats  per la UE” en el moment que el Tribunal de Justícia de la UE hagi de dictar sentència, previst per gener de 2021. Han participat en aquesta trobada representants dels 40 municipis afectats; dels consells comarcals del Vallès Oriental i Occidental i del Baix Llobregat; de la Diputació de Barcelona; de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB); de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), del Servei Català de Trànsit; del Port de Barcelona; de l’Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-el Prat, i de la Delegació del Govern de l’Estat a Catalunya.

La reunió arriba quatre dies després de la denúncia de la Comissió Europea davant del Tribunal Superior de Justícia de la Unió Europea (TJUE) contra Espanya, per vulnerar els nivells de contaminació de l’aire a Barcelona, part del Baix Llobregat, el Vallès Occidental i l’Oriental i Madrid. Assegura la Comissió que l’Estat no respecta els límits de diòxid de nitrogen en aquestes zones.