El núvol de contaminació per partícules en suspensió que s’ha instal·lat a la ciutat és un clar inconvenient per a la gent que acostuma a fer esport a l’aire lliure. Són molts els que, malgrat que les administracions recomanen no fer esport a l’exterior en situacions de boirum com la d’ara, continuen sortint al carrer a córrer o en bicicleta.

Quan es fa esport el cos demanda més oxigen. I si l’aire està molt contaminat, com aquests dies d’episodi, les partícules nocives acaben penetrant amb més intensitat al nostre organisme. Conscients d’això, molts barcelonins han optat aquest dissabte per ascendir uns metres i mirar de situar-se sobre el núvol de pol·lució. Però fins i tot en llocs com la carretera de les aigües el seu rendiment se n’ha vist afectat. Molts asseguren que es cansen amb més facilitat i que noten com se’ls irrita el coll i els ulls.

De fet, experts com l’investigador del CSIC Xavier Querol, alerten dels perills de fer activitat física intensa quan hi ha molta contaminació a l’ambient. Al programa ‘bàsics’, Querol va recomanar allunyar-se el màxim possible del trànsit rodat per evitar respirar els gasos de la combustió dels cotxes quan es fa esport.

A l’Hospital del Mar han fet un estudi que relaciona directament l’alta contaminació i els ictus. De fet, calculen que els dies posteriors als d’un episodi creix en un 20 % la probabilitat de patir-ne un.

L’episodi es mantindrà actiu com a mínim fins dilluns

Tot i que l’entrada de vent ha millorat i encara millorarà més la situació, l’episodi de contaminació es mantindrà actiu com a mínim fins dilluns. Les altes pressions de l’anticicló encara duraran uns dies més, fins dimecres, quan s’espera un canvi de temps que acabarà de dispersar els contaminants.

La zona de baixes emissions, al gener del 2020

Com que es tracta d’un episodi per partícules en suspensió i no per diòxid de nitrogen no s’han activat les restriccions de trànsit, fet que han criticat entitats com Ecologistes en Acció. L’Ajuntament recorda que d’aquí a menys d’un any, el gener del 2020, la zona de baixes emissions funcionarà de manera permanent. Això vol dir que els vehicles sense etiqueta ambiental no podran circular per bona part de Barcelona. Si aquesta mesura no fos prou efectiva, el consistori obre la porta a implantar-ne d’altres, com el peatge urbà.