La Clara Herrero és estudiant del segon curs de batxillerat artístic a l’Escola Massana, al barri del Raval. Com la resta dels seus companys, del 7 al 10 de juliol farà els examens de la selectivitat, exactament un mes més tard del previst, ja que el confinament pel coronavirus ha obligat a modificar algunes característiques bàsiques d’aquesta prova, com ara les dates i el nombre de dies, que de tres passa a quatre per poder espaiar més els candidats i poder assegurar, així, les distàncies interpersonals per evitar contagis.

Ja fa dies que practiquen amb examens reals d’altres anys de la selectivitat i, segons Herrero, “no són molt difícils, i amb totes les modificacions que hi haurà aquest any” creu que ho tindran millor per aprovar. Algunes d’aquestes modificacions inclouen, per exemple, passar de dues preguntes obligatòries i una opcional a dues opcionals i una obligatòria, de manera que l’alumnat tindrà més opcions de tria i, per tant, d’aprovar.

Els exàmens de la selectivitat d’enguany seran una mica més flexibles, i per això l’alumnat creu que ho tindrà una mica més fàcil per aprovar.

“Encara no sabem on farem l’examen”, diu amb cert neguit la que és delegada de la seva classe, a qui li agradaria estudiar cinema, per això d’entrada farà un cicle de grau superior de realització de projectes audiovisuals.

Una de les professores de batxillerat a la Massana, la Cloe Masotta, considera que “donada o no aquesta circumstància excepcional, sempre hi ha una estratègia a l’hora d’estudiar per un examen”, i és aquesta estratègia el que ara estan treballant amb l’alumnat.

Com s’han fet les assignatures pràctiques en confinament?

La Cloe Masotta, professora de Cultura Audiovisual a l’Escola Massana, considera que “el repte” amb què es van trobar amb el confinament sobtat el 14 de març era com adaptar al format en línia una assignatura com la seva, que no és teòrica, sinó que té “bona part de taller, de procés de creació”. Reunits virtualment els sis professors de la matèria, van plantejar adaptacions per poder seguir el curs, com ara canviar la gravació d’un curtmetratge en grup per un diari fílmic i individual fet en confinament.

Aquesta reorientació dels treballs va ser fonamental per poder seguir endavant amb els temaris del batxillerat artístic, en què hi ha “moltes assignatures pràctiques”, explica una de les alumnes, la Clara Herrero. “Va haver-hi moments tensos. Vam marxar de l’escola pensant que ens veuríem en dues setmanes. Després no sabíem si faríem la selectivitat o no, ni si tornaríem a l’escola”, recorda Herrero.

Sobre un possible rebrot que condicioni l’inici del nou curs al setembre, la professora opina que ara “estem més preparades que fa tres mesos”, i malgrat que “hi ha estructures que s’han de repensar i circumstàncies que poden ser difícils, la sensació és que ens n’hem sortit aquest trimestre. Anirem veient”, afegeix amb optimisme.