L’Institut de Recerca Biomèdica (IRB) de Barcelona, ubicat dins al Parc Científic de Barcelona, acull cada any un artista amb interessos científics perquè pugui veure com treballa la plantilla investigadora i pugui desenvolupar una o diverses peces artístiques.

Jo Milne, l’artista que va estar en residència el 2020, assegura que “curiosament, sempre em van dir que no podia ser científica”, que no tenia les qualitats necessàries. “Però, des que vaig fer la tesi sobre estructures invisibles, he anat investigant en diferents laboratoris i entrant en les metodologies de diferents científics”, explica.


Disciplines antagonistes que es fusionen

Clara Borràs, investigadora de l’IRB, va estar braç a braç amb Milne durant la seva estada. “Vam veure diverses parts de la meva recerca, i moltes de les tècniques que aplico”, recorda.

Sempre t’aporten una visió diferent de la que tenim aquí, es fixen en coses en què no t’havies fixat mai o fan preguntes que no t’havies fet
Clara Borràs, investigadora de l’IRB

Per ella, és “molt enriquidor” tenir una visió externa que observa i analitza el seu dia a dia perquè “sempre t’aporten una visió molt diferent de la que tenim aquí, es fixen en coses en què no t’havies fixat o fan preguntes que no t’havies fet”, diu. La investigadora admet que la ciència i l’art es poden percebre com dues disciplines antagonistes. Ara bé, per ella, “el bonic és que es fusionin i es combinin“.

Anaisa Franco, l’artista resident del 2021, arran d’aquesta experiència, ha fet tot un treball artístic sobre les molècules de les mutacions del virus covid-19, “amb codis paramètrics i impressions 3D”, detalla. Fins i tot, ha fet una reproducció 3D d’una molècula del virus amb un filament que reacciona a la llum ultraviolada.