Els últims anys moviments com el Me Too o el Black Lives Matter ens han ajudat a canviar, a créixer, però què fem amb allò que ens precedeix, com ens enfrontem a la nostra tradició patriarcal o colonial? L’Arts Santa Mònica acaba d’inaugurar l’exposició “La tradició que ens travessa” per posar en dubte certs mites fundacionals i trobar-ne d’altres deixats al marge.

L’artista Xesca Salvà ha decidit trencar amb la tradició i ofereix als visitants esberlar una figureta de lladró contra la paret de l’Arts Santa Mònica. L’artista ha adquirit 400 peces perquè les destruïm, després recollirà els trossets i com restes arqueològiques les guardarà en una vitrina.

Les figuretes representen dones perfectes i felices o també personatges exòtics de països colonitzats. Com ens enfrontem a la tradició que ens travessa? Doncs en alguns casos trencant amb aquest passat, depèn de cada artista i de la ferida que li provoqui.

Els marcians de Robert Llimós

L’artista Robert Llimós té algunes de les seves estàtues repartides per la ciutat de Barcelona com la peça ‘Miraestels’ al port de Barcelona o ‘Marc’ a la Vila Olímpica, però l’artista va trencar amb la seva tradició d’art conceptual l’any 2009. Durant un viatge al Brasil va tenir un albirament d’una nau alienígena i va transformar el seu art conceptual en art figuratiu.

La tradició racista i colonial

El Colectivo Ayllu és un grup col·laboratiu d’investigació format per migrants racialitzats, dissidents sexuals i de gènere provinents de les ex colònies europees a Amèrica Llatina i el Carib. A través de les dues obres produïdes expressament per a aquesta exposició, el Col·lectiu busca formes d’activar la resistència davant la violència històrica i contemporània del racisme i el colonialisme que vivim.

La tradició familiar

José y sus Hermanas és una companyia de teatre amb seu a Barcelona formada per cinc creadores que ha creat un menjador familiar. L’espai per antonomàsia per representar els conflictes de la burgesia. Un menjador que representa un model de família, de classe social i una manera d’entendre i fabricar les intimitats. Els artistes han creat aquest espai per trencar-lo, fer-lo bocins i mostrar altres possibles models de família.

La tradició patriarcal i noble

Durant gairebé dues hores veiem com un saló es va inundant lentament. Els objectes se submergeixen i desapareixen, o suren desordenadament. Aquesta és la peça que ha dissenyat l’artista Greta Alfaro per inundar la tradició dels clubs de cavallers que han dirigit el món al llarg de la història.

Tradició patriarcal de Greta Alfaro