Les pastisseries ja es preparen per a la revetlla de Sant Joan quan queda just una setmana. Si habitualment eren les coques tradicionals de fruita, crema o llardons, ara estan agafant protagonisme les coques creatives que porten el segell de cada mestre pastisser.

Algunes d’aquestes elaboracions incorporen ingredients nous com fruita seca, en lloc de confitada, te matcha, iuzu, fruita de la passió o festucs. En molts casos, es reversiona la pròpia massa de brioix o bé es fusiona la coca clàssica amb pastissos com el pastís de formatge, el Sacher, selva negra o el Tatin.

Més d’1,8 milions de vendes

Amb tota la varietat i l’esclat de creativitat, el Gremi de Pastisseria de Barcelona preveu bones previsions de vendes, més d’1,8 milions de coques artesanes a tot Catalunya igualant les xifres del 2022. Segons el president del Gremi, Antoni Bellart, es respira molt d’optimisme: “El bon temps i el fet que Sant Joan caigui en cap de setmana sempre beneficia les vendes. Però, sobretot, som optimistes per la revalorització del producte artesà, de la coca de pastisseria feta el mateix dia que la compres, elaborada amb ingredients de la màxima qualitat, sense conservants artificials, amb fermentacions llargues i el toc de creativitat de cada mestre pastisser”.

El gremi ha emès un comunicat per donar alguns detalls que distingeixen una coca artesana d’una industrial: per exemple, acabada de fer amb un màxim de 24 hores d’antelació, elaboració artesanal de la massa i els ingredients frescos —com una crema acabada de fer i la fruita fresca— i una farina de qualitat.