Els ingressos pel turisme de compres a Barcelona han crescut un 18 % el 2019 impulsats principalment per la despesa dels visitants asiàtics. Segons les xifres del primer baròmetre de Global Blue, un operador internacional de “tax free” que ha analitzat el turisme de compres al passeig de Gràcia, els visitants de la Gran Xina són els turistes que més diners s’han gastat, amb un tiquet mitjà de 1.563 €, un 20 % més que l’any anterior. L’informe assenyala que en l’últim trimestre del 2019 el ritme de creixement es va alentir fins a cinc punts com a conseqüència dels aldarulls per la sentència del judici del procés.
Sobre aquesta qüestió, el director general de Global Blue España, Luis Llorca, ha volgut remarcar que la percepció que, per part dels turistes, es va tenir del conflicte “va ser que es tractava d’una qüestió puntual, no estructural, a diferència del que ha passat a París, on han estat amb xifres de decreixement durant tot un any per la crisi de les armilles grogues”.
La següent nacionalitat és la nord-americana, a més dels turistes del Canadà, que es gasten 1.038 € de mitjana (+41 %). Els tercers són els visitants provinents del golf Pèrsic amb 972 € (+20 %) i en quarta posició apareixen les nacionalitats de països asiàtics —xinesos exclosos— i del Pacífic, amb 709 € de despesa en compres (+ 42 %). La dels russos ha quedat pràcticament estancada i només ha crescut un 2 %, i situa la despesa mitjana en els 614 € a causa de la debilitat de la moneda, el ruble.
El passeig de Gràcia concentra la major part de les compres
La major part de les compres d’aquests visitants es concentren al passeig de Gràcia (65 %), que es consolida així com a destí de compres pel turisme de luxe. La perifèria concentra un 20 % de les adquisicions; Ciutat Vella, un 5 %; la Diagonal, un 1 % , i la resta de districtes, un 9 %.
Lluny de ser un destí de turisme de compres de luxe
Tot i les xifres de creixement del turisme de compres i la despesa que fan a la ciutat, Global Blue assegura que Barcelona i també la resta d’Espanya “encara està lluny de ser una destinació atractiva pel turisme d’elit, que és el que es gasta uns 40.000 € en 24 mesos i que anualment fa més de tres viatges de 15 dies de durada”.
A Espanya només es capta el 37 % del pressupost dels turistes d’alt poder adquisitiu, mentre que al Regne Unit la xifra arriba al 60 % (amb una despesa mitjana de 35.000 € mentre que a Espanya és de 22.000 €). L’estudi proposa estratègies per fidelitzar els turistes de països d’alta despesa com la Xina, Rússia i els Estats Units. A banda, diu que és clau captar nous mercats com Corea del Sud, el sud-est asiàtic i els Emirats Àrabs. Les últimes dades de turisme publicades diuen que des del gener fins a l’agost del 2019 van visitar la ciutat 8,1 milions de turistes.
No hi haurà, de moment, més places hoteleres al centre
Per captar aquest turisme d’elit els experts demanen més col·laboració entre les administracions, conèixer com és aquest tipus de viatger i captar-lo des del país d’origen i fer més promoció dels hotels d’alt nivell. En aquest punt han assenyalat que la ciutat té marge per créixer en nombre d’hotels de luxe. Una percepció que no és compartida per l’Ajuntament. El regidor de Turisme, Xavier Marcé, ha dit que “no és previsible que al centre de la ciutat es construeixin hotels nous”, i ha afegit que convé dir-ho perquè “no fer-ho generaria expectatives infundades”.