El diagnòstic és clar: la platja i l'espai nàutic barceloní estan infrautilitzats. Durant anys s'ha presumit que amb les olimpíades es va obrir la ciutat al mar però ara cal fer un pas més. LUIS CONDE, president de Barcelona mar "No s'ha promogut prou, mira que hi ha grans regatistes a Espanya. La mar no hi ha ningú i la platja està buida. El producte el tenim, ara fa falta el talent." D'aquesta premissa neix Barcelona mar. 18 empreses contribuiran a la promoció del turisme nàutic, subaquàtic, marítim i també pesquer. JOAN GASPART, president del Comitè Executiu de Turisme de Barcelona "Es tracta de que els turistes que vinguin i els faci il·lusió sortir a pescar amb els pescadors de Barcelona ho puguin fer com un pescador més." Aquesta activitat serà possible gràcies a la col·laboració de la Confraria de Pescadors. Els turistes podran contractar sortides a mar amb els pescadors i acompanyar-los des que marxen del moll del Rellotge fins que facin la subhasta a la llotja. "Aquest any el projecte ha funcionat en fase de proves. Les embarcacions s'han d'adequar per complir amb la normativa que els permeti fer aquestes rutes de pesca. L'any vinent, de l'1 de maig al 30 de setembre el projecte funcionarà a ple rendiment." Al marge de la pesca, Turisme de Barcelona explica que el nàutic és un sector a l'alça. Durant tot el 2014 es van concedir a tot l'estat 189mil noves llicències per a la pràctica d'alguna especialitat relacionada amb el mar.

Dues dècades després de la remodelació del litoral barceloní arran dels Jocs Olímpics del 92, diverses entitats i empreses del sector nàutic i marítim pressionen perquè Barcelona tregui més profit d’aquest atractiu natural i turístic. Turisme de Barcelona ha entomat la demanda i ha creat el programa Barcelona mar, que compta amb la col·laboració de la Diputació de Barcelona, associacions i 18 companyies privades.

Una de les propostes és que turistes, barcelonins o empresearis que visiten la ciutat per negocis tinguin l’opció de sortir a navegar amb els pescadors i seguir de prop com fan la seva feina, a bord del vaixell i fins al moment de la subhasta a la llotja. Sobre la taula també hi ha altres línies d’actuació com excursions romàntiques pel litoral, activitats nàutiques i subaquàtiques, pesca recreativa, ports esportius i marins, xàrters i lloguer d’embarcacions.

L’objectiu és tenir una oferta àmplia amb preus per a tots els públics que ajudi a desestacionalitzar el turisme i a consolidar Barcelona com un centre d’esports i activitats nàutiques, ha explicat el president del programa Barcelona mar, Luis Conde.

La tendència confirma els desitjos dels empresaris. Un exemple n’és el transport marítim, que està en auge: el lloguer de velers al Port de Barcelona ha crescut un 200 % en els darrers dos anys i, des d’aquest estiu, una empresa ha impulsat un servei de taxis entre la capital catalana, Sitges i Vilanova.

A més, continuen en marxa les obres de remodelació al moll de Pescadors (que finalitzaran el 2017) i que preveuen una nova llotja on els ciutadans podran comprar peix fresc.