moll barcelona nord world trade center

(EFE) El moll Barcelona Nord, situat als voltants del World Trade Center, deixarà de tenir activitat de creuers a l’octubre, segons ha anunciat en una entrevista amb EFE el president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó. El 2 d’octubre salparà des de la terminal de creuers ubicada en aquest moll el darrer vaixell d’aquest tipus, després que a l’abril ja finalitzés l’activitat la terminal de ferris situada a pocs metres, on ara hi ha la base de l’Emirates Team New Zealand, l’equip defensor de la Copa Amèrica de vela, que tindrà lloc a partir de l’agost del 2024.

El 22 d’octubre, la zona “quedarà alliberada d’activitat comercial portuària” de manera definitiva, després de dècades destinada a aquest fi. “No és una decisió arbitrària. Aquí hi ha una feina d’anys de preparar les condicions perquè sigui així: tancarem el punt d’emissions més proper a la ciutadania”, ha dit Salvadó.

Aquests 600 metres de moll, així, s’obriran a la ciutadania: “100 abans de la Copa Amèrica i 500 més després que es faci aquesta competició”, ha afegit Salvadó.

Un acord que es remunta al 2018

El govern municipal i l’autoritat portuària van acordar el 2018 ordenar l’activitat de creuers. Amb aquest acord es van limitar a set les terminals de creuers i es va acordar que totes se situessin al moll Adossat, fet que comporta allunyar cap al sud aquelles més pròximes al centre. Per contra, la terminal ubicada al costat sud del moll de Barcelona sí que continuarà funcionant, de moment, per a creuers, si bé l’acord esmentat del 2018 també preveu que acabi tancant.

De les set terminals que se situaran al moll Adossat, cinc ja estan en marxa. La sisena l’ocuparà MSC a partir del 2024, i la setena —amb el procés de licitació reprès fa un mes, després que se suspengués al març— s’adjudicarà a finals d’any, segons les previsions de Salvadó.

Xifra rècord de creuers

Durant el primer semestre del 2023 es va registrar un 8 % més de moviments de creueristes que en el mateix període del 2019. El Port espera aproximadament la mateixa xifra rècord que en l’últim exercici abans de la pandèmia: 3,1 milions. Les escales previstes per a aquest any i el següent són les mateixes que llavors —unes 800— i Salvadó ha explicat que la voluntat és “estabilitzar” aquest nombre, i no augmentar-lo.

Alhora, el seu objectiu és introduir cada cop més creuers de port base. “Això no ho hem remarcat prou, i de vegades el soroll fa que es perdi el missatge: aquest any tindrem el 75 % de les escales i el 58 % dels creueristes faran servir Barcelona com a port base”.

Salvadó ha reconegut la “predisposició” i “ganes de treballar” del nou govern municipal de Barcelona, mentre que, sense citar-la, ha llançat un dard contra l’anterior alcaldessa, Ada Colau: “Sovint, o fas discursos o treballes”.