Haver de fer un cafè en 15 minuts o no poder reservar en un restaurant si vas sol. Són algunes de les restriccions que estan implementant diversos bars i restaurants a l’hora de consumir a les seves instal·lacions. El secretari general de Facua Catalunya, Gerard Hernández, assegura que aquestes pràctiques han anat en augment després de la pandèmia, quan es van començar a fer amb més exigència, i considera que sovint suposen un “ús abusiu del dret d’admissió“.

Cap normativa prohibeix ni permet aquestes pràctiques

Facua Catalunya assegura que hi ha un buit legal al voltant d’aquestes pràctiques. “Cap normativa ho prohibeix, ni ho permet, ni ho empara“, afirma. Si bé es cert que és una estratègia que ha començat a augmentar després de la pandèmia, moment en què es van començar a implementar amb més força, Hernández explica que, ara per ara, aquestes pràctiques no estan generalitzades a tots els establiments. “Tot i així, en zones preferentment turístiques s’està convertint en una pràctica habitual“, afegeix el secretari general.

Això sí, Facua Catalunya deixa clar que actuarà si en algun moment aquestes pràctiques comencen a ser habituals: “Ens veurem obligats a denunciar-ho i a impulsar reformes normatives per prohibir-ho“.

“No tot s’hi val: hem de posar límits”

La gestió de reserves als bars i restaurants és un hàbit normal en aquests negocis, però Hernández explica que amb aquestes restriccions els establiments “especulen amb els clients“. I és que és molt normal veure que, en fer una reserva, els locals tenen horaris per dinar o per sopar. “Però el que no és lògic és que a un restaurant no et deixin entrar perquè vas sol, o et diguin que per fer un cafè has d’estar 15 minuts o per dinar una hora“. El que fan aquests restaurants és un ús abusiu del dret d’admissió“, afegeix Gerard Hernández.

El secretari general de Facua Catalunya explica que qualsevol restricció ha de ser informada als clients, però “no tot s’hi val, hem de posar límits“. Hernández ha volgut recordar que qualsevol pràctica abusiva la poden denunciar els clients a través de queixes o fulls de reclamació en el mateix establiment, “sempre que se surti d’un límit lògic”.

Crida al “sentit comú” dels negocis

“Facua vol apel·lar al sentit comú de tots els restauradors, i pensa que no implementaran aquestes pràctiques tan abusives. També apel·lem a l’administració perquè estiguin pendents de com avança aquesta situació”, conclou Gerard Hernández.