Mercat Boqueria entrada

El Mercat de la Boqueria ha entrat en el rànquing mundial dels anomenats set magnífics, que són els mercats més destacats de tot el món. La iniciativa és molt recent. L’aliança es va formalitzar a finals de juny i ha estat creada pel Borough Market londinenc. L’objectiu de tot plegat és posar en comú les particularitats d’uns equipaments que tenen moltes semblances. Aquests són: la Boqueria; el Borough Market, de Londres; el Markhalle Neun, de Berlín; el Central Market Hall, de Budapest; el Sydney Fish Market, de Sydney; el Queen Victoria Market, de Melbourne, i el Pike Place Market, de Seattle, l’únic del llistat que és munta i desmunta cada dia.

Central Market Hall, Budapest

El turisme, el principal avantatge i inconvenient

El gerent de l’Associació de Comerciants de la Boqueria, Òscar Ubide, ha explicat que “tots aquests equipaments són els mercats centrals de grans ciutats turístiques”. En la majoria dels casos “es vol preservar el mercat del fresc i alhora preservar el turisme que ens visita”, ha afegit. Les parades venen producte fresc com la carn, el peix, les fruites i verdures. Però a la vegada els botiguers s’han d’adaptar també a un client que és visitant i que comprarà molt probablement un suc de fruita natural. Per la Boqueria hi passen cada any 15 milions de persones. El 90 % dels visitants són veïns de Barcelona al desembre, mentre que a l’estiu la tendència es capgira i la majoria són turistes. Aquest és un fenomen que, segons Ubide, s’ha de cuidar sense posar en perill la venda de producte fresc i de proximitat destinat sobretot al comprador local.

Mercat Boqueria fruiteria

No hi ha parades tancades

Al contrari del que passa en alguns mercats de la ciutat, la Boqueria té una ocupació de parades del 100 %. La tendència és la mateixa en els set magnífics. Òscar Ubide ha explicat que una de les problemàtiques comunes és quan arriba la jubilació del paradista. “No hi ha relleu generacional”, ha advertit. Això no vol dir que sigui difícil fer un traspàs del negoci perquè s’aconsegueix en un 100 % dels casos.

Una de les propostes que es vol posar en marxa és l’organització de fires a la Boqueria convidant paradistes d’altres mercats internacionals que portin el producte autòcton del país d’origen. Això ja s’ha fet en alguna ocasió amb el Borough Market i “ha funcionat molt bé”, ha dit Òscar Ubide, gerent de l’Associació de Comerciants de la Boqueria.