L’elaboració i difusió d’un plànol de comerços de les Roquetes és l’element central de la nova campanya de promoció del comerç de proximitat engegada pel Pla de barris i Barcelona Activa. Una iniciativa que també s’ha dut a terme a la Zona Nord en col·laboració amb les associacions de comerciants.  L’objectiu de la campanya és promoure la compra als comerços del barri.

Una guia detallada de comerços de proximitat

Als plànols hi ha una relació detallada dels diversos comerços que hi ha a les Roquetes i la Zona Nord, respectivament. En total, les Roquetes i els barris de la  Zona Nord (Ciutat Meridiana, Torre Baró i Vallbona) concentren 300 establiments, que van de la venda de fruita i verdura als mobles, passant per ferreteries, perruqueries o botigues dedicades a l’electrònica i la informàtica o a l’automoció, entre moltes d’altres. “Els comerciants necessitàvem un impuls – comenta Carmen Encinas –  I estem lluitant per poder sortir endavant. I amb aquesta guia ens hem adonat que tenim un gran comerç i cal tenir-ne cura”.  A partir de la guia els mateixos comerciants informen els veïns de com trobar tot allò que necessiten sense sortir del barri. “Tenim una d’aquestes guies a la clínica dental – explica María Rodríguez, presidenta de l’Associació de Comerciants de les Roquetes – Quan venen pacients i ens diuen ‘escolta, coneixes alguna ferreteria?’ Ara els la podem mostrar en el mapa i ens ajuda molt”.

Comerços amagats entre pendents

L’orografia de barris com les Roquetes o els de la Zona Nord no afavoreix el passeig dels clients a la recerca de comerços. “A les Roquetes hi ha moltes pujades i baixades, no és un lloc de passeig”, comenta Rodríguez. La guia de comerços és també molt útil en un barri on hi ha molta gent gran i amb bretxa tecnològica important. “Molts comerços petits del barri no estan geolocalitzats a les aplicacions tecnològiques. I molts clients no les fan servir per trobar els comerços que necessiten”, afegeix la presidenta de l’associació de comerciants de les Roquetes. Aquest iniciativa “analògica”, però, pot fer més visibles les botigues i convertir-les en referents. “Tots tenim a la porta de la nostra nevera, els quatre papers amb els restaurants o les pizzeries o les quatre botigues que porten menjar preparat. O tens el lampista. – explica Jordi Martí, regidor de Presidència, Pressupost i Pla de barris- M’agradaria imaginar que els veïns de les Roquetes pengen aquest mapa comercial a la nevera. El tenen a la vora i poden mirar si aquesta oferta hi és”.