Una desena de mercats de la ciutat ja compten les persones que entren cada dia. N’hi ha dos que també regulen l’afluència de gent que hi passa, és a dir, el temps que s’hi estan a dins. Ara, aquests dos sistemes de comptatge s’implantaran a quatre mercats més: el de Galvany, el de la Sagrada Família, i els mercats graciencs de Lesseps i de l’Estrella. El Mercat de la Llibertat és el primer on es va implantar el gestor d’afluències fa més d’un any com a prova pilot.

Sis mercats tindran gestors d’afluències

Els mercats de Barcelona tenen dispositius que compten les persones que accedeixen cada dia a aquests equipaments. En total són 11 mercats que tenen aquests aparells que s’utilitzen en la majoria de centres comercials i compten a través de sensors volumètrics o tèrmics. Ara fa més d’un any, es va introduir un nou sistema que ofereix més informació. Es va instal·lar al renovat Mercat de la Llibertat i es tracta d’un gestor d’afluències. El nou Mercat de Sant Antoni, que es va inaugurar el maig passat, també disposa d’aquest dispositiu que abans d’acabar l’any també s’instal·larà en quatre mercats més: el de Galvany, el de la Sagrada Família, i els mercats graciencs de Lesseps i de l’Estrella.

El wifi dels mòbils transmet la informació

El gestor d’afluències detecta els telèfons mòbils que tenen el wifi obert i sense utilitzar cap dada personal es pot saber no només quantes persones entren, sinó també si ho fan més d’una vegada i el temps que s’hi estan. “Podem saber en un mes quantes d’aquelles persones han visitat el mercat un o dos cop a la setmana i dades com el temps que estan dins del mercat”, apunta Òscar Martín, cap d’Innovació i de Comunicació de l’Institut Municipal de Mercats Barcelona.

Conèixer els hàbits dels consumidors

La informació que s’obté d’aquesta tecnologia es té en compte a l’hora de prendre decisions, com per exemple obrir a les tardes. “Ens dona una informació valuosa, tant pels comerciants que puguin ells utilitzar, com per exemple, veure si els dies que ells han organitzat una festa o fan una promoció, si el nombre de visites puja o no i per saber com funcionen els matins i les tardes”, apunta Martín.

Una de les dades que s’ha extret d’aquests sistemes és que el 68 % dels compradors que van a un mercat que té un supermercat dins utilitzen les dues ofertes. A partir de finals d’any, ja seran  sis mercats en total que podran obtenir percentatges com aquests que ofereixen informació sobre els hàbits de consum dels usuaris dels mercats de la ciutat.