Aquesta és la imatge de les Galeries Maldà a l'entrada pel carrer de la Porta Ferrissa. I això és el que veiem en entrar-hi pel carrer del Pi. Dues imatges ben diferents que responen a les desvinences entre els dos propietaris de l'espai. Un d'ells va decidir fer obres de reforma i l'altre, no. FRANCESC OCAÑA, president de l'Associació de Comerciants de les Galeries Maldà "Ha de venir oferta perquè la gent vingui a les botigues, han d'entrar ofertes, però què passa, l'oferta no entra perquè com que hi ha una part que no està arreglada, sense llums, sense aparadors, sense botigues, doncs clar, no hi ha oferta i com que no hi ha oferta no entra la gent." Actualment, només 25 dels 60 locals que hi ha a les galeries estan oberts, la majoria a la part reformada. Per això, algunes botigues han hagut de buscar alternatives per sobreviure. Com aquesta, que té molts dels productes a la porta i a banda i banda del passadís. Per alguns, però, això no és suficient. JORDI CARRERAS, propietari botiga "És un negoci que portem des de fa molts anys, un negoci familiar, en el qual en els últims anys, l'estat actual de les galeries doncs ha fet baixar molt l'afluència de gent, per tant la venda ha empitjorat." Des de l'Associació de Comerciants demanen que l'Ajuntament ajudi a desencallar el conflicte entre els propietaris de les galeries i també que doni més facilitats als comerciants que vulguin obrir un negoci.

Després d’un mes de març “nefast”, la Luisa va treure part de la roba de la seva botiga al passadís que baixa des del carrer de la Portaferrissa fins al cor de les Galeries Maldà. Ara, assegura que l’estratègia per atraure compradors està funcionant. El seu no és el cas més vistós: més avall, una botiga de calçat esportiu exposa sabatilles al voltant de l’aparador i també a la paret de davant del local. La nova fórmula, però, no agrada tothom. El president de l’Associació de Comerciants de les Galeries Maldà, Francesc Ocaña, assegura que “no és la solució”, i tot i que entén que és una mesura “d’auxili” dels comerciants, tem que el centre pugui acabar semblant “el soc de Tànger”.

La cara i la creu de les Galeries Maldà

Aquest crit de socors no deixa de ser un símptoma de la realitat que ha deixat la remodelació a mitges de les galeries. El Palau del Baró de Maldà s’ha convertit en dues galeries comercials. La part renovada atén força compradors que accedeixen des dels carrers de la Portaferrissa i del Pi. Darrere de bona part dels aparadors hi ha activitat i tres negocis s’estan preparant per obrir de nou després de ser llogats. De fet, en aquests trams es concentren la majoria de les 25 botigues que resten obertes dels 60 locals que en total té la galeria.

La Magda Pla ha traslladat la Policlínica de Bebès a l’àrea nova. Amb les obres, es va aixecar un mur al costat del local on la seva mare va obrir la botiga de reparació de nines ara fa 74 anys que els va treure molta visibilitat. Reconeix que “sempre enyoraré l’altra botiga però allà hauria hagut de tancar”.

Tot i estar en una bona ubicació, en Jordi Carreras penja el cartell de “es lloga/es ven” a la porta del seu comerç. Assegura que el fet que bona part de la galeria estigui buida dificulta que hi entrin clients.

El president de l’Associació de Comerciants de les Galeries Maldà, Francesc Ocaña, assenyala que el desacord entre propietaris es visualitza clarament en el punt on es va acabar la reforma. Reclama a l’Ajuntament que insti aquests propietaris perquè reformin del tot l’espai.

La remodelació de la discòrdia

La preocupació per l’epidèmia de locals tancats a les Galeries Maldà ve de lluny. El 2010, es confiava que amb la remodelació del centre l’activitat econòmica es reactivaria. Les obres es van iniciar un any després per eixamplar els passadisos i convertir-los en una extensió dels carrers de la ciutat. Els treballs es van allargar més del previst pel desacord entre propietaris dels establiments i la convivència amb les obres va ser difícil. Les galeries més antigues de l’estat van tornar a agafar aire la campanya de Nadal de 2012, amb la inauguració de la primera part remodelada. Posteriorment s’ha seguit repetint la fórmula d’obrir negocis efímers (“pop-up stores”), aprofitant el període més àlgid de vendes.