La imatge de les tradicionals targetes per felicitar el Nadal està passant a la història. Si fa uns anys, les postals de Nadal i els regals de Nadal que s'enviaven a amics o familiars eren el que donava més feina als treballadors de Correus per aquestes dates, avui el panorama ha canviat... ALEJANDRO GARCÍA, cap de pavelló del Centre Logístic Integral Correus Barcelona "el que augmenta és la venda per correu i ha baixat el paquet de particular a particular, que passa com la carta, que va desapareixent." Aquest any, el volum de paqueteria que ha gestionat Correus durant les festes ha crescut un 85 % respecte del Nadal passat. Per fer-hi front, l'empresa ha reforçat la plantilla. Fins a 45 persones per torn carreguen els paquets a la cinta, que els classifica segons el codi postal. I entre aquests paquets s'hi pot trobar de tot, amb predomini de l'electrònica, la telefonia i la roba. "Això ha canviat molt. És cert que abans s'enviaven molts regals, molts paquets de particular a particular, que la gent enviava al seu poble, i avui veus molta telefonia, roba, etc. També hi ha molta gent que envia lots de nadal per aquí, i això complica una mica la cosa perquè cal separar-ho, sobretot quan hi ha ampolles, no es poden posar a la màquina." Amb l'arribada dels Reis Mags, la feina no s'acabarà. I és que el gener és mes de rebaixes, però sobretot, de devolucions de part del que s'ha comprat per Internet i no ha acabat de convèncer. Unes devolucions que en alguns casos poden arribar als 7.000 o 8.000 paquets al dia.

La cinta transportadora on es classifiquen els paquets de Correus no s’atura. Estan gestionant entre 80.000 i 90.000 paquets al dia, un volum de feina que ha obligat a l’empresa a reforçar el personal habitual de 35 a 45 persones per torn atenent la cinta.

I és que el canvi d’hàbits de consum de la societat repercuteix, i molt, en el servei d’aquesta empresa. Mentre fa uns anys els carters tradicionals eren els qui tenien més feina per fer arribar les felicitacions a les cases, ara són els serveis de missatgeria els qui no paren. Una petita part segueixen sent paquets que la gent envia com a regals de Nadal, però la majoria són compres fetes per internet, per un mateix o per regalar.

Així ho constata el cap de pavelló del centre de Correus a la Zona Franca, Alejandro García, que reconeix que “encara hi ha gent que envia regals per Nadal però cada cop va a menys, els regals van baixant i anem més en la venda de l”ecommerç'”.

Pel que fa al tipus de productes, García assegura que hi ha de tot, però que ara sobretot la gent compra productes de telefonia o de roba. No falten tampoc les empreses que fan arribar lots de Nadal als seus clients, fet que obliga els treballadors de Correus a classificar aquests productes a peu de cinta, per separar tot el que siguin ampolles o recipients que es puguin trencar.

El reforç a Correus per la campanya de Nadal va començar a mitjan novembre i s’allargarà fins a finals de gener, ja que, passades les festes, comença l’allau de devolucions de molts dels productes comprats per internet. Empreses que només venen en línia poden arribar a generar entre 7.000 i 8.000 paquets al dia que han de ser retornats.