La nova llei de comerç deixa a mans dels comerciants el període de rebaixes -tot i que recomana fer-les a l’estiu i l’hivern- i amplia els horaris a 75 hores setmanals. La normativa inclou la prohibició de fer publicitat a domicili i a través del telèfon sense que el resident ho hagi sol·licitat i regula també els forns de degustació.

El conseller d’Empresa i Coneixement, Jordi Baiget, ha presentat els punts clau de la nova llei de comerç que es portarà al Parlament. El govern català ha decidit no regular els períodes de rebaixes -que tanta polèmica porten al sector comercial en èpoques de molt consum- i deixa que siguin els mateixos comerciants qui decideixin quan apliquen descomptes. Es limita a proposar l’estiu i l’hivern com les millors èpoques, sense especificar dates. El projecte de llei també inclou una proposta d’ampliació dels horaris comercials a 75 hores setmanals, tres més que anteriorment.

La normativa també intervé en un dels temes que més queixes susciten entre els ciutadans: la venda a domicili, ja sigui presencialment o a través de trucades telefòniques. L’executiu català prohibeix aquestes pràctiques a les empreses amb l’excepció que els residents sol·licitin que sí que volen rebre aquesta publicitat. En aquest cas, hauran de notificar l’acceptació amb la documentació pertinent. Baiget s’ha mostrat taxatiu amb aquesta mesura i ha explicat que la Generalitat es dirigirà a les empreses per recordar-los quina és la nova legislació. “A partir d’aquí, si s’acredita que continuen fent aquestes pràctiques sense donar compliment a la llei, el que farem serà, a través de la inspecció, incoar expedients sancionadors”, ha apuntat. Pel que fa a la promoció per bustiada es manté, sempre que el propietari no s’hi oposi.

Un altre dels punts rellevants de la llei aprovada pel govern català és el que regula l’àrea de degustació que poden oferir els establiments de venda de productes d’alimentació, com fleques o forns de pa. Aquests negocis només podran dedicar el 33 % del seu espai al consum de menjar, com a mesura per no fer competència deslleial als establiments que exclusivament ofereixen aquest servei, com bars o restaurants. La mesura s’aplicarà, només, als establiments que no disposin de la llicència d’àrea de degustació. Els que en disposin, en queden exempts. Per això, Baiget ha volgut precisar que el seu objectiu no és “prohibir la coexistència entre àrees de degustació i àrees de venda” i ha insistit que els negocis que disposin de les dues llicències no tindran “cap limitació”.