La consciència ecològica augmenta i Europa se situa al capdavant en l’escala global de consumidors verds. Així ho indica l’informe Who Cares, Who Does? 2020, de Kantar, que assenyala que al 2020 el 59 % dels consumidors van afirmar estar implicats amb el medi ambient, un 8 % més que l’any anterior.

Segons Neus Soler, professora d’Economia i Empresa de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), la pandèmia del coronavirus ha tingut un paper important en l’augment de persones que es preocupen pels problemes mediambientals. L’experta explica que vivim en una societat que necessita “veure per creure”. En aquest sentit, gràcies al confinament “vam poder veure com els nostres actes afecten el medi ambient”.

El cost econòmic d’una consciència verda

Tot i això, un dels perills que preveu Soler és que els problemes econòmics afectin aquesta “consciència verda”. Explica que encara hi ha molta gent que no té aquesta consciència, però “també hi ha gent que té problemes econòmics i no es pot plantejar comprar productes ecològics”, ja que són més cars.

Sempre hi ha opcions que no impliquen una despesa econòmica, com reciclar o anar a comprar amb bosses de tela.
Neus Soler, professora d’Economia i Empresa (UOC)

Sobre la implicació econòmica dels productes ecològics, Soler considera que les empreses i les marques “haurien d’adquirir un compromís per començar a anivellar els preus amb els productes ecològics i els que no ho són”. També accepta que els processos de producció són més costosos i diu que cal obrir un debat sobre de qui és la responsabilitat “si l’objectiu és vetllar pel planeta i els consumidors no poden adquirir els productes pel preu”.

Aliment ecològic

Fira virtual BioCultura ON

El consum ecològic implica tant l’alimentació com els productes d’higiene i cosmètica, la moda sostenible o la banca ètica, entre d’altres. Amb l’objectiu de donar “continuïtat i força” al sector de la producció ecològica, entre el 21 i el 23 de gener ha tingut lloc la fira BioCultura On en format virtual. La fira, que habitualment es fa al Palau Sant Jordi, s’ha hagut de reinventar.

Ángeles Parra, directora de BioCultura, explica que tot i que la majoria del públic eren professionals, també hi havia consumidors “preocupats pel medi ambient i interessats en dur una vida més saludable”. Durant aquests dies han realitzat més de 170 activitats de què es podran seguir gaudint durant un mes més.