El Black Friday 2018 ha començat passat per aigua.
Milers d’establiments ofereixen descomptes en una jornada que cada vegada té una millor acollida a casa nostra. L’origen, però, és americà i, tal com marca la seva tradició, se celebra el primer divendres després d’Acció de Gràcies.
Com ja és habitual, però, els descomptes s’allargaran durant tot el cap de setmana. De fet, l’any passat el sector comercial del centre de Barcelona va apuntar que la facturació havia augmentat un 15 % respecte a la de l’any anterior. I ja són molts els qui consideren aquesta cita com l’inici de la campanya comercial de Nadal.
[vc_row][vc_column][vc_btn title=”Dies festius amb botigues obertes a Barcelona” style=”flat” shape=”square” color=”pink” size=”lg” align=”center” i_type=”material” i_icon_material=”vc-material vc-material-arrow_forward” css_animation=”none” add_icon=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fbeteve.cat/economia/botigues-obertes-2018-festius-barcelona/|||” css=”.vc_custom_1540210221769{margin-top: 10px !important;margin-right: 10px !important;margin-bottom: 10px !important;margin-left: 10px !important;}”][/vc_column][/vc_row]
Botigues de Barcelona que se sumen al Black Friday
Durant els primers anys d’importació de la festa, només oferien promocions els centres comercials i grans empreses. De fet, qui va irrompre l’any 2010 a Espanya amb aquesta cita va ser Apple. A les grans superfícies, però, de mica en mica, també s’hi han sumat petits botiguers i empreses d’altres sectors que tradicionalment no formen part d’iniciatives comercials d’aquestes característiques perquè ho veuen com una oportunitat de venda.
Tot i així el petit comerç lamenta que cada any s’allargui més la durada dels descomptes. Salvador Vendrell, president de la Fundació Barcelona Comerç, ha explicat a betevé que com a promoció puntual “pot ser una oportunitat” però perd força quan s’allarga 15 dies: “al final la despesa del consumidor és la mateixa. No incrementem vendes sinó que les repartim en un mes i mig”.
Ben diferent és l’opinió de l’entitat Barcelona Oberta, que aglutina els eixos més turístics i que considera el Black Friday el tret de sortida de la campanya de Nadal: ” “Per nosaltres és una campanya molt bona. Cada cop més instaurada en l’ideari de la gent. És l’inici de la campanya de Nadal, les expectatives són molt bones”, assegura Núria Aparicio, directora de l’entitat, que xifra en un 99% el nombre d’establiments que fan seguiment de la iniciativa.
Amb tot, s’hi sumen grans cadenes, agències de viatges, hotels, aerolínies, empreses de telefonia, llibreries, sabateries o, fins i tot, farmàcies.
Hi ha limitacions en les promocions?
No s’estableix cap limitació a l’hora de marcar les promocions. Oferir un 10, 20 o 50 % de descompte és decisió personal de cada propietari. Fins i tot, si així ho consideren oportú, poden assumir el cost de l’IVA, tal com ha fet diversos anys la històrica Sala Parés.
Black Friday 2018: D’on ve la tradició?
Als Estats Units el Black Friday, d’on és originari, se celebra l’endemà del Dia d’Acció de Gràcies, el seu gran dia de celebració, marcat el quart dijous de novembre. I sembla que precisament per aprofitar aquests moments d’alegria, algun comerciant visionari va establir aquesta jornada de grans ofertes per anar preparant-se de cara al Nadal.
Pel que fa al nom, aquest dia posterior a la jornada festiva en aquell país solia ser un dia de molt de trànsit i el nom el van posar els mateixos agents de trànsit. Més endavant també se’n va buscar l’explicació alternativa, referint-se al terme “negre” als comptes dels comerços, que passen de números vermells a negres gràcies al superàvit.
Consells a l’hora de comprar (i advertiments)
Per prevenir ensurts i decepcions, les organitzacions de consumidors i fins i tot la mateixa policia fan advertiments i donen consells, Des de gastar el mínim possible per satisfer necessitats reals fins a comprovar si realment existeixen descomptes. De fet, sobre aquest aspecte, recorden que, sempre que n’hi hagi, en l’etiqueta ha de constar clarament el preu anterior juntament amb el preu reduït. Els experts en consum també afirmen que, si es compra en línia, s’ha de llegir la lletra petita i comparar entre diferents webs.
El Mossos, a més, insisteixen a escollir bé les pàgines web per comprar i verificar que es compra en botigues oficials, sospitar d’enllaços poc habituals i optar més aviat per les botigues de confiança.
El Cyber Monday 2018, dilluns 26 de novembre
Després del cap de setmana marcat per les ofertes del Black Friday, la propera setmana arrencarà amb una altra festa d’arrels anglosaxones. Es tracta del Cyber Monday, una cita d’ofertes exclusives a internet. La principal diferència amb el Black Friday és que les promocions estan destinades exclusivament a compres en línia. A més, l’electrònica es converteix en la protagonista: tots els descomptes s’apliquen en el món de la tecnologia.