La campanya de Nadal ha arrencat aquest dijous amb l’encesa de llums, i ha coincidit amb dos grans reclams de consum com són la campanya mundial del Black Friday i la Shopping Night del Passeig de Gràcia. La professora d’Economia i Empresa de la UOC, Neus Soler, ha assegurat en una entrevista a betevé que les decisions de compra que fa el consumidor, només un 20 % es deuen a motius racionals. Segons Soler, ho constata un estudi conjunt de les universitats nord-americanes de Harvard i Yale que també conclou que la resta de compres nadalenques -un 80 %- són una decisió del subconscient, i per tant, no obeeixen a motius racionals o a una necessitat concreta del consumidor.

L’experta en màrqueting ha explicat que les empreses cada cop posen més esforços en l’estudi de tècniques de neuromàrqueting, que analitzen les reaccions del cervell humà davant d’un estímul concret, com pot ser un logotip, un envàs o un disseny, però també en coses menys palpables com la llum, la música o la fragància d’un local comercial.

En contrast, la professora de la UOC destaca que abans la comunicació de les empreses era unidireccional, però ara “el consumidor és més actiu”, sobretot amb l’entrada de les xarxes socials. “Actualment pot manifestar a l’empresa tant els productes i dissenys que prefereix, com exigir responsabilitat corporativa o respecte al medi ambient”, i si no ho fa, aclareix Soler “el consumidor té una arma: un mal comentari a les xarxes socials pot perjudicar molt una empresa”.