Amb cada cop més acceptació al nostre país, el Black Friday -que com el Ciber Monday del pròxim dilluns 27 té arrels anglosaxones- omplirà de descomptes els comerços que veuran com ja passa des de fa uns anys que les vendes de cara a festes s’avancen. El Black Friday, divendres 24, és ja com el tret de sortida de la campanya de Nadal.  Des de Retailcat, l’organització empresarial que agrupa 32.000 comerços a Catalunya i representa els principals eixos comercials de Barcelona,  es mostren optimistes i parlen de consolidació de la cita, tot i que demanen també que el sector es posi d’acord a l’hora de centrar la jornada de descomptes, amb referència a aquells negocis que han decidit allargar les ofertes abans i després de la data.

Consells i advertiments

A banda d’això i coincidint  amb la jornada, per prevenir ensurts i decepcions, des de les organitzacions de consumidors i fins i tot de la mateixa policia, fan advertiments i donen consells. Aquí en van alguns: primer de tot fer una llista del que realment es vol comprar, gastant el mínim possible per satisfer necessitats reals, no deixar-se emportar pels impulsos. Un altre consell estès és el de sondejar el preu dels productes a diferents establiments per comprovar si realment existeixen descomptes, i sempre que n’hi hagi a l’etiqueta ha de constar clarament el preu anterior juntament amb el preu reduït. També hem de saber que els comerços físics no estan obligats a efectuar devolucions, en canvi, que compri per internet disposen d’un termini de devolució de 14 dies, sense cap cost, segons la normativa europea.

El Mossos, a més, insisteixen en escollir bé les pàgines web per comprar, verificant que compreu en botigues oficials, sospitar d’enllaços poc habituals i  i optar més aviat per les botigues de confiança. I més: guardar factures, vigileu especialment amb les ofertes que us arribin directament al correu electrònic i sospiteu d’ofertes massa atractives i de wifis obertes sense contrasenya.

D’on ve el nom?

Als Estats Units el Black Friday, d’on és originari, se celebra l’endemà del Dia d’Acció de Gràcies, el seu gran dia de celebració i d’estar en família.  I sembla que precisament per aprofitar aquests moments d’alegria, algun comerciant visionari va establir aquesta jornada de grans ofertes per anar preparant-se de cara al Nadal. Pel que fa al nom, aquest dia posterior a la jornada festiva en aquell país, solia ser un dia de molt de trànsit i el nom el van posar els mateixos agents de trànsit. Més endavant també es va buscar l’explicació alternativa, referint-se al terme “negre” als comptes dels comerços, que passen de números vermells a negres gràcies al superàvit.