El periodista Andreu Rami ens parla de la indignació del sector cultural per la notícia que es permetrà trencar el confinament municipal per anar a mítings polítics durant la campanya de les eleccions al Parlament de Catalunya. Diverses personalitats i entitats n’han fet burla i ironia, mentre que d’altres, amb un to més seriós, han demanat el mateix tracte per a les activitats culturals.

Més enllà d’aquesta polèmica, però, l’Andreu ens proposa deixar de fer servir la paraula “pallasso” amb connotacions ofensives. I ens presenta, de fet, el Rinclowncito: un centre de creació i de formació de clowns.

Fill d’una crisi

La creadora i directora d’aquest espai és la pallassa, pedagoga i Premi Nacional de Circ Merche Ochoa. “El Rinclowncito va néixer farà 10 anys, fill d’una altra crisi“, en referència a la crisi financera del 2008. Aleshores, ella treballava en moltes escoles de teatre, on “el clown era la maria” i “als professors ens van anar fent fora“.

El Rinclowncito va néixer ara farà 10 anys, fill d’una altra crisi, quan als professors de clown ens van fer fora de les escoles de teatre
Merche Ochoa, creadora i directora Rinclowncito

Va ser llavors quan va pensar a buscar “un espai per tornar a fer producció”. Però, com que molta gent li va preguntar on faria classes a partir d’aleshores, va pensar que també podia fer servir el local per dedicar-se a la formació.

De Gràcia a la Sagrera

Després dels primers set anys al barri de Gràcia, “aquest serà el tercer curs que estem a la Sagrera“, al carrer de Monlau, número 47. Un canvi del qual Ochoa diu que estan “molt contents“, perquè “Gràcia era molt veïnal, però s’ha fet molt turístic“. Tant és així que assegura que “ens van començar a fer molt de mòbing” per destinar el local a alguna activitat més “glamurosa” que no “una colla de pallassos“.

L’humor, essencial en temps de crisi

És evident que som un bé essencial“, sentencia Merche Ochoa, perquè “necessitem tornar a sentir-nos humans i la cultura ens recol·loca en aquest lloc”. És per això que, diu, “el ressorgiment del cabaret i les arts escèniques sempre han vingut en temps de crisi, perquè ho necessitem”. Tot i així, la directora del Rinclowncito creu que “encara ha de passar més temps per poder riure de manera sana i higiènica de tot el que ens està passant“.

És evident que som un bé essencial perquè necessitem tornar a sentir-nos humans, però encara ha de passar més temps per riure de manera sana del que ens està passant
Merche Ochoa, creadora i directora Rinclowncito

La reinvenció constant

L’arribada de la pandèmia va obligar el Rinclowncito a interrompre una exposició i a reinventar tota la seva activitat. “La gent del teatre ens estem reinventant tota la vida“, exclama la Merche, que assegura que estan “remant en un bot salvavides“. Tot i així, explica sense cap vergonya que se’n surten perquè “tenim la gran sort de tenir una fada madrina, que és una mecenes civil, que ha frenat el lloguer de l’espai“.