Set llargmetratges, un migmetratge i quatre curtmetratges conformen Cinemes de la Diàspora Negra, cicle que la Filmoteca, amb la col·laboració del CCCB, ha programat entre el 27 de gener i el 24 de febrer.

El programa pretén fer un recorregut cronològic, d’un segle, per algunes de les “racial movies” (“pel·lícules racials”) més rellevants de la història del cinema fetes per ciutadans de la comunitat negra d’arreu del món. Una selecció de nou films representatius de l’emptemta cinematogràfica de l’èxode de la comunitat negra.

Inauguració amb música

Com ha comentat a la inauguració la comissària del cicle, Beatriz Leal, és un plaer, en el moment actual, poder gaudir d’un concert amb projecció fílmica. La projecció d’obertura ha anat acompanyada de la Clarence Bekker Band, que ha posat banda sonora en directe al film ‘Borderline’.

Es tracta d’un film mut britànic del 1930 que planteja, amb un muntatge molt agosarat, un triangle amorós homoeròtic i interracial. La va dirigir Kenneth Macpherson i està interpretada pels membres del Pool Group (Hilda Doolittle, Robert Herring i Winifred Bryher). Però, a més, està protagonitzat pel cantant, actor i activista Paul Robeson.

Pel·lícules oblidades

“Hem escollit pel·lícules formalment avantguardistes, amb un discurs que no casava amb el del moment, malhauradament oblidades”, explica la comissària. Ella ens recomana ‘Les Bicots-Nègres, vos voisins’ (1974), del maurità Med Hondo i ‘L’homme sur les quais’ (1993), de l’haitià Raoul Peck.

El cicle dialoga amb l’exposició “William Kentridge. El que no està dibuixat“, inaugurada al CCCB a l’octubre.