(ACN) La directora Lurdes Barba portarà a la Sala Gran del Teatre Nacional (TNC) el “gran fracàs” de la construcció de la consciència identitària espanyola de finals del segle XIX a través de l’obra ‘L’hèroe’, de Santiago Rusiñol i amb dramatúrgia d’Albert Arribas. El director artístic, Xavier Albertí, ha afirmat que l’espectacle “recull” aquest gran fracàs després de la pèrdua de Cuba, les Filipines i Puerto Rico, on es retrata el retorn d’un jove convertit en heroi militar.

L’obra inaugura la Sala Gran aquesta temporada 2020-2021 i es podrà veure des d’aquest dijous i fins al 10 de gener del 2021. Durant la primera fase del pla de desescalada, que durarà almenys fins al 20 de desembre, els teatres hauran de mantenir l’aforament del 50 % i un màxim de 500 persones.

Per l’actor protagonista, Javier Beltrán, l’obra constata com “el sistema utilitza el poble”, mentre que per Barba es mostra com es construeix un heroi “que es necessita d’una forma rabiosa per poder mantenir aquesta mena de prepotència, de grandesa, de paraules grosses”.

Barba ha afirmat que ‘L’hèroe’ constata com “el poder inevitablement corromp l’artista” i que el discurs ideològic de Rusiñol queda en primer terme, amb uns personatges que “com voltors” necessiten l’heroi per justificar aquesta pèrdua de les colònies.

L’espectacle està plantejat de manera que es desconstrueix Rusiñol i el seu discurs “queda en primer pla”, sense estar camuflat. En el terreny escenogràfic, Barba ha assegurat que no volia reproduir un “espai costumista” com es fa normalment amb les representacions d’aquella època, sinó que es proposa una mena “d’espai artificial”, que es podria identificar amb una mena de plató per on circula tot l’imaginari de l’heroi, que no té cabuda en el món real.

Pel que fa als personatges femenins, ha afirmat que volia adoptar una altra mirada més adaptada al present, “però també respectant el que va escriure Rusiñol”, de manera que a les obres les dones tenen una fortalesa que les fa conscients, però alhora estan sotmeses a una estructura patriarcal.