El Mercat d’Idees del Disseny va néixer per promocionar noves empreses del sector i aconseguir finançament per als projectes. Però aquest objectiu no ha acabat d’assolir-se tal com esperava l’organització, liderada per Barcelona Centre del disseny (BCD), que ha decidit incorporar canvis substancials en el certamen d’enguany.

En les dues primeres edicions del MID (les de 2011 i 2012) segons el coordinador del certamen, Borja Piñeiro, es van fer “uns 86 contactes en total” i es van presentar més de 300 projectes. Piñeiro, però, diu que desconeix quantes d’aquestes preses de contacte entre dissenyadors i inversors van acabar materialitzant-se en inversions. Tant la coordinació del certamen com fonts del BCD, tot i que no ho confirmen, insinuen que l’activitat econòmica de les dues primeres edicions no ha estat la que s’esperava, i probablement per això hi han incorporat aquest any un espai específic per aconseguir inversió.

En l’edició de 2013 es preveu que el Mercat d’Idees del Disseny pugui canviar de nom, ja que el certamen s’ha dividit en dues convocatòries: la primera, que tindrà lloc al juny (coincidint amb la BCN Design Week, que se celebrarà al DHUB), està dirigida a noves empreses de les indústries creatives que busquen finançament; i la segona, dirigida a emprenedors que vulguin presentar els seus productes a empreses de diversos clústers empresarials, que se celebrarà a l’octubre.

Les empreses de nova creació que vulguin optar a l’anomenat Fòrum d’Inversió de les Indústries Creatives podran presentar les propostes fins al 30 d’abril. Un comitè format per diversos experts seleccionarà 10 participants, als quals ajudaran a incubar els seus projectes per presentar-los, finalment el mes de juny, davant els empresaris de la xarxa internacional d’inversors privats Keiretsu Fòrum. Sembla que, en aquest cas, la multinacional està disposada a gastar més diners que els inversors dels anys anteriors entre els quals hi havia La Caixa o Enisa (Empresa Nacional d’Innovació), per exemple. Keiretsu té seus als Estats Units, Europa i la Xina i ha invertit 200 milions d’euros a 250 empreses d’arreu del món i més de cinc milions d’euros en 17 empreses espanyoles. Amb aquest canvi el BCD espera aconseguir injeccions de capital per als millors projectes que es presentin i també internacionalitzar el MID.

L’altre canvi substancial en aquesta edició és que el Mercat d’Idees del Disseny tal com ara es coneix, se celebrarà a l’octubre amb l’objectiu d’apropar les idees al mercat i aconseguir finançament per a productes, però no per al desenvolupament empresarial de tot un projecte (l’àmbit en què se centrarà el Fòrum d’Inversió). El certamen, a més, s’obre aquest any per donar la benvinguda a productes o serveis d’indústries creatives vinculades amb el disseny i la innovació com ara l’audiovisual, la gastronomia, l’arquitectura, la publicitat, l’artesania, les arts visuals, el turisme o l’esport. Sembla, doncs, que per atreure l’interès d’empreses i inversions, el disseny per si mateix ja no és suficient.