La cancel·lació del Mobile World Congress, a banda del gran impacte econòmic que ha suposat per a la ciutat, també ha implicat la pèrdua d’un dels grans aparadors del sector. Les empreses sempre han aprofitat aquest congrés per presentar les últimes novetats i, fins i tot, apostes de futur que ens permetien començar a intuir cap on anirà la indústria de la telefonia mòbil. El professor d’Estudis d’Informàtica de la UOC César Córcoles creu que les novetats tecnològiques més importants s’havien de produir en el camp de les pantalles, el tractament de les fotografies i les possibilitats de la internet de les coses.

Les primeres pantalles de vidre flexible

Cada vegada volem mòbils amb pantalles més grans però, a la vegada, ens molesta que ocupin tant quan no els fem servir o quan només volem fer una trucada. És per això que cada cop més marques aposten per les pantalles plegables. Fins ara no s’havia aconseguit un material prou resistent per fer-les, però en aquest congrés hauríem vist els primers models de vidre flexible.

La intel·ligència artificial aplicada a les fotografies

Cada model que surt presenta una càmera millor que l’anterior tant si és perquè l’òptica és millor com, sobretot, perquè el programari que s’encarrega de processar les imatges és més potent. Alguns fins i tot fan diverses fotografies, intueixen l’element que ha volgut ressaltar l’usuari i apliquen possibilitats de la intel·ligència artificial en la síntesi d’una fotografia final adaptada a la voluntat del “fotògraf”. Segons Córcoles, aquest any hauríem vist òptiques amb ull de peix, zooms amb més augments, i també mòbils capaços d’enregistrar imatges 8k.

La internet de les coses i el debat sobre la intimitat

El Mobile preparava novetats sorprenents en l’anomenada internet de les coses, com per exemple un vàter que és capaç d’analitzar les nostres deposicions per saber si tenim algun tipus de problema mèdic. Propostes com aquesta alimenten el debat de fins a quin punt el món hiperconnectat suposa un benefici o bé és una invasió massa exagerada de la privacitat de l’usuari.

El 5G i la realitat virtual, en segon pla?

Fa anys que es parla de la tecnologia 5G i els models de telèfon mòbil que la incorporaran, però potser no són tants com podríem haver esperat. César Córcoles defensa que aquesta és una millora que l’usuari nota poc en l’ús diari del seu dispositiu i que per això no aporta un argument de venda important per a les companyies. És més aviat una millora per a les operadores de telefonia.

També és habitual l’expectativa sobre les capacitats del telèfon mòbil per aconseguir experiències immersives de realitat virtual, però la veritat és que aquesta tecnologia s’ha desvinculat cada cop més del telèfon intel·ligent. El professor de la UOC explica com, per exemple, Samsung ha deixat de comercialitzar les ulleres que es podien acoblar als seus telèfons, tot i que alhora hi ha marques pròpies d’ulleres que estan apostant-hi fort i, probablement, acabaran derivant cap a un sector diferenciat i qui sap si amb un congrés propi.