El periodista Toni Noguera analitza al programa ‘reset’ de betevé les innovacions tecnològiques derivades de l’auge del menjar a domicili o per emportar-se, com a conseqüència de les restriccions imposades al sector de la restauració arran de la pandèmia del coronavirus. I és que, segons els experts, el fenomen del “take away” ha vingut per quedar-se.

Diferents estudis apunten que, quan torni la normalitat, el menjar per emportar-se perdrà pes, però es mantindrà en unes xifres superiors a les d’abans de la pandèmia. A Espanya, les vendes van créixer un 225 % al juliol de l’any passat i el negoci total va créixer al voltant d’un 50 % durant el 2020.

Cuines fantasma

El fet que els restaurants no puguin obrir als vespres ha fet créixer molt les aplicacions com Glovo, Just Eat, Uber Eats o Deliveroo, que es dediquen al menjar a domicili. Una de les conseqüències d’això és la proliferació de les anomenades cuines fantasma o “dark kitchen”, la qual cosa ha provocat queixes dels veïns dels barris afectats. A Barcelona, l’Ajuntament ha aprovat una moratòria per no donar-ne més llicències fins a l’any que ve.

També han nascut empreses com Cocinas Fantasma España, que connecta als restaurants que tenen espai a les seves cuines perquè són de grans dimensions o perquè no es fan servir tot el dia amb marques virtuals que necessiten més fogons.

La crisi del quètxup

L’interès del menjar per emportar-se o a domicili està posant en risc les existències de quètxup mundials. Els fabricants de paquets d’aquesta salsa no donen a l’abast i no troben prou material per satisfer la demanda. Només als Estats Units, se’n consumeixen 300.000 tones anuals.

L’empresa Kraft Heinz té el 70 % del mercat d’aquest condiment i no està podent seguir el ritme de peticions que li fan. No fabrica prou quètxup, però ja ha anunciat que obrirà dues noves línies de producció per posar-se les piles.

Els envasos sostenibles

Un problema més seriós és el de la sostenibilitat. Segons dades d’Ecoembes, des de l’inici de la pandèmia els contenidors grocs han rebut fins a un 15 % més de residus que abans. Algunes empreses ja estan cercant alternatives als envasos de plàstic d’un sol ús, que la llei de l’economia circular vol prohibir a finals de juliol. Hi ha tot tipus d’envasos totalment biodegradables, fabricats en canya de sucre, cartró, fibra de blat i midó de blat de moro. Es poden congelar, escalfar i, alguns, fins i tot posar al forn.

També estan sorgint noves iniciatives, com la de l’empresa Bumerang, que ja treballa amb una xarxa de restaurants. Et baixes la seva app, envies el codi QR a l’establiment i pots fer servir els seus envasos reutilitzables. Tens 15 dies abans d’haver-los de retornar a qualsevol dels restaurants amb qui treballen.

Menjar en paracaigudes

Un altre gran repte és el del transport. La bicicleta és l’alternativa principal als vehicles motoritzats, si bé també hi ha empreses que ja han començat a explorar altres opcions, com la dels robots autònoms o els drons. A Melbourne, Austràlia, han anat una mica més enllà i s’hi poden veure entregues de menjar a domicili en petits paracaigudes.

Els compradors han de pagar la comanda a través de PayPal i situar-se en una localització marcada amb una “X” al terra. A l’hora indicada, un petit paracaigudes baixarà del cel amb el menjar que han sol·licitat.

Comparteix a:
Imatge de l'autor/a