La Plataforma Can Baró demana augmentar les mesures per limitar el turisme al turó de la Rovira. Creu que caldria impulsar encara més la vessant patrimonial i cultural del complex, que es va museïtzar l’any 2015. Aquesta mesura, però, no ha evitat que les bateries antiaèries segueixin sent un punt crític per al civisme: “Tenim patrimoni de sobres per promoure, però ara mateix el que fan els turistes és pujar-hi per beure i fer-se quatre fotos“, expressa Elisabet Higueras, presidenta de la Plataforma Can Baró.

Per això Higueras posa sobre la taula la possibilitat de limitar l’accés al cim del turó de nit: “Barcelona és una ciutat oberta, però no es pot deixar la situació tal com està”. En la mateixa línia s’expressa en Sergi, veí del carrer de Marià Labèrnia, per on accedeixen la majoria de visitants de les bateries antiaèries. Considera que cal tancar-hi l’accés de nit com es fa en altres recintes museístics: “Es podria posar una tanca, i no permetre que ningú hi entri, per exemple, de 10 de la nit a 10 del matí”, opina en Sergi.

Els veïns volen traslladar aquesta possibilitat en una taula de debat que sumi els veïns del Carmel, el turó de la Rovira i Can Baró i també l’Ajuntament de Barcelona: “Cal regular la situació i buscar solucions, nosaltres hem demanat la taula per exposar la nostra experiència personal i volem que el consistori la reculli”, explica Higueras.

Precisament aquest cap de setmana, la plataforma Salvem els Tres Turons ha denunciat en una piulada a Twitter que, durant la nit de dissabte, hi va haver actes vandàlics en una de les bateries antiaèries museïtzades que hi ha al turó.

Els turistes també es fan seus els camins secundaris

Arran de les obres d’arranjament dels camins del turó de la Rovira, des de Can Baró expliquen que han detectat taxis o turistes en motocicletes de lloguer que fan cas omís del senyal de prohibició que impedeix el trànsit de vehicles pel carrer de Francesc Alegre.

Aquest carrer és un dels accessos secundaris a les bateries antiaèries però, segons expliquen els veïns, és cada cop més usat pels turistes. El tràfec de maquinària de les obres fa que la cadena que impedeix que hi pugin els cotxes quedi aquests dies permanentment oberta.