‘Les coses bones’, de Carlos Márquez, fixa la mirada en les notícies positives de la ciutat que de vegades passen desapercebudes. Aquesta setmana s’ha aturat en dues obres que han transformat, o ho faran properament, alguna zona de Barcelona.  

1. Carrer de Jonqueres, campió del nou urbanisme

Márquez explica que el canvi del carrer de Jonqueres l’ha sorprès. Hi va passar en bici i va arribar a una conclusió: l’abans i l’ara d’aquesta via és un dels canvis més destacats de la ciutat de les últimes dècades.

La reforma va començar el març del 2022 i ara ja és un carrer per a vianants.

Sovint parlem de la via Laietana, del Consell de Cent, de la Meridiana, de Pi i Margall, de Glòries… però per a Márquez, Jonqueres és el carrer que millor resumeix l’urbanisme del segle XXI. Un urbanisme que no és capriciós sinó que intenta complir amb els requisits de contaminació que marca la UE.

Abans de les obres, les voreres eren estretes i hi havia dos carrils de circulació. Amb el canvi, s’evidencia que ciutat va modificant la seva pell i la de Jonqueres, segons el periodista, és la transformació que millor resum cap a on van les urbs contemporànies.

2. Microurbanisme per a vianants a Vallbona

Sempre que parlem d’urbanisme a Barcelona, es parla de grans obres, com la plaça de les Glòries o la reforma de la via Laietana, o del pas del tramvia per la Diagonal. Però, hi ha transformacions que passen desapercebudes i que milloren la vida de molta gent. I sovint, explica Márquez, la vida de la gent que precisament més necessita coses bones.

Abans de la cosa bona, Márquez ens posa en context. Som a Vallbona, el barri que queda més al nord de la ciutat, al districte de Nou Barris, a tocar de Montcada. Envoltat d’autopistes, muntanya i vies de tren, és el segon barri menys poblat de la ciutat, amb 1.421 residents, només per sota hi ha la Clota, a Horta-Guinardó, amb 699.

La sensació és de barri logístic on, a més a més de cotxes i trens, també hi ha veïns. I això es nota en la fesomia dels carrers, com el que ens ocupa, que té un pas soterrat sota les vies. Aquesta és l’única manera d’anar d’una banda a l’altra del barri. Si vas en cotxe, és fàcil, però si vas a peu, la cosa es complica.

Ara, per fi, hi ha un projecte que crearà un nou pas de vianants al marge del túnel de cotxes, d’11 metres d’ample. Quan se soterri l’R2 que passa per aquí, tot quedarà reformulat: aquest nou pas passarà a ser per als cotxes, i el pont antic es pacificarà per als vianants.

Una obra que ningú coneix, en un barri que gairebé ningú ha trepitjat, tot i que té els únics trams al descobert del rec comtal. Però que farà molt de servei a uns veïns que són igual de barcelonins que els veïns de l’eix verd del Consell de Cent o els de la via Laietana.