Les màquines han començat a extreure terra per obrir una connexió, exclusivament per a vianants, entre les dues bandes de Vallbona separades pel talús que suporta les vies del tren. S’està fent a pocs metres del pont actual del carrer d’Oristà que, ara per ara és l’únic camí i que provoca neguit entre els vianants, perquè vehicles i ciutadans comparteixen el pas per dos ulls estrets, de 3,5 metres cadascun i sense vorera. “És un pas molt estret i ara els cotxes són més grans… encara hem tingut sort que no hagi passat mai res”, explica Mònica Palet, de l’associació ecoveïnal Vallbona Viu.

Per tant, l’accés suposa solucionar un problema de seguretat que ve de llarg. Fa uns anys es va reduir la velocitat a 10 km/h i un semàfor regula el pas entre vianants o vehicles, però per a molts no és suficient. “És complicat, perquè se’t posa en vermell ràpid i has de vigilar que no vinguin cotxes“, explica la Marina, una veïna de Montcada que travessa habitualment pel pont.  

Un calaix de formigó d’11 metres d’amplada 

El pas, que unirà el carrer de la Torre Vella i la plaça del Primer de Maig, s’habilitarà mitjançant un calaix de formigó armat d’11 metres d’amplada, pràcticament el doble dels dos passos actuals. Tindrà, a més, 6,1 metres d’alçària, amb un llosa superior 13,30 metres i una inferior de 17,48 metres. Aquest calaix es construirà “in situ” i amb uns gats hidràulics s’anirà empenyent l’estructura uns 20 metres fins posar-la a lloc. Mentrestant, s’apuntalaran les vies de tren situades a sobre, per evitar riscos.  

L’actuació es preveu que acabi el maig de 2024 i està pressupostada en 2,42 milions d’euros. Forma part del projecte de transformació AgroVallbona, que vol aprofitar els horts de la Ponderosa, el rec Comtal i la recuperació de l’edifici de l’antiga Granja del Ritz com a eix de promoció socioeconòmica de la zona. 

Esbós del projecte executiu de l’obra sobre el nou pas de vianants sota el pont d’Oristà

Supervisió arqueològica

El projecte executiu de l’obra preveu supervisió arqueològica dels treballs. I és que si el rec Comtal només és visible a Vallbona, just per sota el pont d’Oristà baixen els únics metres soterrats que hi ha al barri. Per tant, no es descarta que amb els moviments de terres per obrir el pas i per reurbanitzar tot l’entorn, pugui aparèixer alguna resta amb cert valor històric.

El rec Comtal surt de nou a l’aire lliure, passat el pont del carrer d’Oristà

Un pas temporal per a vianants 

El túnel estarà dedicat als vianants, però de forma temporal. El projecte AgroVallbona ve acompanyat d’un planejament urbanístic de la zona per quan s’hagin soterrat les vies de l’R2, que passen ben a prop. Però la idea és que el pla canviï els rols del túnel i passi a ser per a vehicles i bicicletes. En canvi, es reurbanitzarà el pont d’Oristà i se’n pacificarà l’entorn per dedicar-lo als vianants amb voreres més amples i agradables.  

Tanmateix, des del veïnat preferirien que s’accelerés el procés. “Volem que es faci al més aviat possible per al gaudi dels veïns i veïnes. No haver d’esperar els sis o set anys que es calcula que es trigarà en soterrar les vies de la R2″, afirma Palet.