El barri de la Salut ha perdut 49 comerços de proximitat darrerament. És la dada que ha donat aquest dimecres, al programa ‘bàsics‘, el regidor de Gràcia, Eloi Badia. Uns números que justifiquen la importació, als entorns del Parc Güell, d’un projecte municipal que vol recuperar i revalorar el comerç de barri. Segons ha explicat Badia, “volem implantar el projecte de baixos de protecció oficial a l’entorn del Parc Güell, com ja hem fet a Ciutat Vella”.

La previsió és “poder dissenyar el projecte durant el 2020 i, al més aviat possible, tenir els primers comerços de proximitat o d’usos compatibles amb la vida de barri”, ha dit Badia. El consistori calcula destinar-hi entre dos i tres milions d’euros.

Aquesta proposta vol combatre els efectes de la gentrificació. Consisteix en la compra, per part del consistori, de locals comercials buits per adjudicar-los amb posterioritat a entitats o privats que vulguin explotar-los amb la condició que apostin pel comerç de proximitat o bé per activitats que fomentin el teixit veïnal. És un programa batejat amb el nom de Baixos de protecció oficial, que ja ha començat a caminar a Ciutat Vella i que, de moment, ja ha resolt les primeres concessions per explotar comercialment alguns dels locals municipals adquirits.

Pacificació d’accessos

A banda de la reordenació comercial als entorns del recinte monumental, el consistori també en planifica els accessos. Aquesta setmana ha estat la de la posada en marxa del bus llançadora, que uneix l’estació de metro d’Alfons X (L4) amb el parc i, a partir de l’estiu, amb la pacificació del carrer d’Olot, també a la Salut.

La tercera pota que sustentaria la reducció de l’impacte de l’arribada de turistes al Parc Güell fa referència als autocars. El regidor de Gràcia, Eloi Badia, ha obert la porta que “la idea d‘arribar amb un autocar discrecional i aparcar-hi a la porta… Pot ser no haurà de ser així“. La proposta municipal, que s’implantaria en el proper mandat, és similar a la que ja s’aplica a la Sagrada Família, en què els autocars aparquen i encotxen a l’avinguda Diagonal.

Segons ha explicat Badia, la mesura permetria “descongestionar la zona de mobilitat forçada”, és a dir, aquella que no és pròpia de la quotidianitat veïnal del barri.