Des del 2 de gener, circular per Barcelona significa també sotmetre’s a l’escrutini de les 56 càmeres fins ara instal·lades a la zona de baixes emissions. N’hi ha més d’una trentena a Barcelona i la resta estan repartides pels municipis tocats per l’àrea de restriccions, com l’Hospitalet de Llobregat o Sant Adrià de Besòs. Les càmeres enregistren les matrícules dels vehicles de forma automatitzada i emmagatzemen la informació. La llista amb tots els números de plaques registrades s’envia un cop cada 24 hores, de nit, a la seu d’Informació de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), a la via Laietana.

Un cop rebuda la informació, el programari que ha desenvolupat l’AMB compara les matrícules registrades amb l’anomenada “llista negra”. Són els vehicles que no tenen etiqueta mediambiental de la DGT i que, per tant, no poden circular per la zona de baixes emissions. Però a aquest procés encara s’hi ha d’afegir un altre pas: la comparació amb la “llista blanca”. Així denominen els tècnics de l’AMB els cotxes afectats per les restriccions però que han fet una sol·licitud per utilitzar un dels 10 permisos l’any a què tenen dret.

També formen part d’aquesta llista els vehicles especials, per exemple d’obres, que han demanat un permís. En la segona setmana d’entrada en vigor de la zona de baixes emissions, però encara sense multes i amb la moratòria per a furgonetes i camions fins al 2021, hi ha més de 5.630 vehicles sense etiqueta que ja s’han registrat per poder fer ús dels permisos. El primer balanç de la zona de baixes emissions apunta a una reducció del 2,4 % del trànsit.

El cas de Barcelona, però, és una mica diferent perquè la ciutat té prou infraestructura per rebre directament el registre de matrícules de les càmeres i fer la comparació amb la base de dades de les etiquetes de la DGT, mentre que en altres municipis l’AMB sí que fa el procés complet de comparació. On els municipis tenen marge de maniobra complet és en la tramitació de les multes: “Nosaltres els retornem la llista dels vehicles que són sancionables, i cada consistori farà, a partir de l’1 d’abril, la gestió per trametre les sancions“, explica Eva Español, cap de projectes d’AMB Informació.

“Com sé si puc circular o no?”

A la mateixa oficina de la via Laietana, també hi ha l’equip encarregat de resoldre els dubtes de la ciutadania. Reben unes 300 trucades al dia, la majoria de ciutadans que volen saber si el seu vehicles pot circular per la zona de baixes emissions. El web en què s’expliquen les restriccions rep 6.000 consultes diàries de matrícules per comprovar l’afectació de la mesura.