La zona de baixes emissions (ZBE) ha afrontat el primer dia laborable després de les vacances de Nadal. El trànsit a la ciutat encara no ha estat l’habitual, en espera que es reprengui l’activitat escolar. Però als carrers ja es podia comprovar com a mínim si els que tenen un vehicle contaminant, i per tant vetat a la ZBE, han estat o no disciplinats amb les restriccions.

No desapareixen, però són pocs

Per fer-ho, al ‘bàsics’ hem escollit un punt dins de la ciutat on hi ha instal·lada una de les càmeres que detecten els vehicles infractors. A la cruïlla de la Gran Via amb el carrer de Lepant hem comptat, a mig matí, en un període de cinc minuts, un total de 90 vehicles circulant. I amb l’ajuda d’un web municipal públic, hem comprovat per la matrícula que almenys quatre dels vehicles (tres dels quals motos) no disposaven d’etiqueta ambiental. Això suposa entre un tres i un quatre per cent del total.

A partir de l’abril, la Guàrdia Urbana començarà a multar aquests vehicles, amb sancions que seran com a mínim de 100 euros. Però fins aleshores és vigent una moratòria i els conductors ho saben. “Naturalment seguiré circulant durant aquests tres mesos”, explica el propietari d’un dièsel vetat, “el necessito per treballar i fer encàrrecs i no tinc els diners per canviar-me’l”. En el temps que li queda, però, intentarà buscar una oferta per renovar el cotxe.

Alguns conductors encara no saben què faran quan acabi aquest període de gràcia. “Aquest cotxe em va molt bé per portar la mare al centre de dia”, diu un altre propietari, “perquè és petit i no gasta. I la restricció és una tocada de nassos”. La seva intenció és continuar fent-lo servir fins a l’abril.

Segons l’Ajuntament, la implantació de la ZBE es va començar a notar ja el dia 2 de gener, el primer laborable des que va entrar en funcionament. El trànsit a l’interior de Barcelona va baixar aquell dia un 11 % (un 12 % a les rondes i un 15 % als accessos), en comparació amb el 23 de desembre, quan ja hi havia vacances escolars.